De winnaar en nominaties van de Zeiss Photography Award

De Zuid-Koreaanse fotograaf KyeongJun Yang werd deze week uitgeroepen tot de winnaar van de jaarlijkse Zeiss Photography Award. Yang won de prijs met de serie 'Metamorphosis', over zijn Chinees-Amerikaanse vriendin Lucie Chen. Chen kampt, net als Yang zelf, met gevoelens van vervreemding en heeft moeite zich thuis te voelen in Amerika, het land waar ze als kind naartoe immigreerde. Yang ontvangt 12.000 euro aan ZEISS-lenzen naar keuze en 3.000 euro, te besteden aan een fotografieproject. Naast de winnaar maakte Sony ook de negen fotografen van de shortlist bekend.

Foto KyeongJun Yang

Foto KyeongJun Yang

KyeongJun Yang

De Zuid-Koreaan KyeongJun Yang (27) heeft de Zeiss Photography Award 2020 gewonnen met Metamorphosis, een serie over zijn vriendin Julie Chen (24). Net als hijzelf heeft zij als immigrant moeite om zich thuis te voelen in de Verenigde Staten. Yang geeft met deze serie ook uiting aan zijn eigen gevoelens van isolatie en vervreemding. Op de foto naast haar bed staat de Chinees-Amerikaanse Chen met haar vader, die niet met haar en haar moeder mee naar de VS immigreerde.

Foto Jorrit ’t Hoen

Foto Jorrit ’t Hoen

Jorritt ’t Hoen

De Nederlandse fotograaf Jorritt ’t Hoen focust in zijn serie Parallel Universe op huiskamers waar de bewoners complete exotische ecosystemen uit de hele wereld hebben nagebootst in aquaria en terraria. Parallel Universe is onderdeel van een groter fotoproject waarin ’t Hoen de rol van de natuur in het dagelijks leven in Nederland verkent.

Foto Luisa Dörr

Luisa Dörr

Cholitas, zo worden de vrouwen van El Alto, de tweede stad van Bolivia, genoemd. Als inheemse bevolkingsgroep werden deze cholita’s lange tijd gemarginaliseerd. Na burgerrechtencampagnes in de jaren zestig groeiden ze uit tot een symbool van vrouwelijke kracht en werden ze de motor achter allerlei maatschappelijke veranderingen. De Braziliaanse Luisa Dörr (32) fotografeerde de cultuur van de de Flying Cholita’s, een groep vrouwen die elkaar uitdagen in worstelwedstrijden waarbij ze traditionele Boliviaanse kleding dragen.

Foto Magdalena Stengel

Magdalena Stengel

In de serie ±100 onderzoekt de Duitse fotograaf Magdalena Stengel (33) het feit dat wij steeds langer leven in een reeks humoristische portretten van mannen en vrouwen tussen de 90 en 100 jaar.

Foto Pan Wang

Foto Pan Wang

Pan Wang

Voor de serie Like a Father, Like a Mountain wandelde de Chinese Pan Wang in totaal drie jaar lang door het Qinling-gebergte in China. Tijdens die reis bracht hij in zijn fotografie de herinneringen aan zijn overleden vader tot leven. Wang besloot op pad te gaan toen hij zelf vader was geworden en de herinneringen aan zijn eigen, vroeggestorven vader zich steeds sterker aan hem opdrongen. „Op reis vond ik geleidelijk de jeugdherinneringen terug die waren verdwenen”, zegt hij.

Foto Alexey Vasilyev

Foto Alexey Vasilyev

Alexey Vasilyev

De Russische documentaire fotograaf Aleksej Vasiljev (35) legt in de serie Sakhawood de populaire filmindustrie in de afgelegen regio Jakoetië in Rusland vast. Elk jaar worden in die regio zeven tot tien speelfilms geproduceerd, variërend van romantische komedies tot sprookjes, gebaseerd op lokale legendes. Veel van de films worden gemaakt met en door amateurs, met een gering budget.

Foto Robin Hinsch

Robin Hinsch

De serie Wahala door Robin Hinsch (Duitsland) vestigt de aandacht op de ecologische crisis en de vernietigende effecten van aanhoudende olielekkage en het affakkelen van aardgas in de Nigerdelta. De milieuvervuiling die gepaard gaat met de oliewinning in de Nigerdelta is al jarenlang het onderwerp van strijd en acties van milieuorganisaties.

Foto Stefano Sbrulli

Foto Stefano Sbrulli

Stefano Sbrulli

De Italiaan Stefano Sbrulli (32) focust in zijn werk doorgaans op de relatie tussen mens en omgeving. In Peru fotografeerde hij rondom de op bijna 4,5 kilometer hoogte gelegen dagbouwmijn El Tajo, een twee kilometer lange en ruim negenhonderd meter diepe krater waaruit lood, koper, zink, goud en zilver worden gewonnen. De winning van mineralen in de Peruaanse mijn gaat gepaard met de uitstoot van zware metalen die het water en de omgeving vervuilen, wat een sterke impact heeft op de gezondheid van de bevolking.

Foto Alena Zhandarova

Foto Alena Zhandarova

Alena Zhandarova

In het victoriaanse tijdperk was het gebruikelijk portretten van jonge kinderen te maken waarbij de moeder, zelf verborgen onder een doek, het kind vasthield. De Russische fotograaf Aljona Zjandarova presenteert met haar serie Hidden Motherhood een eigentijdse versie van deze traditie. Door de moeders, net als in de negentiende eeuw, zichtbaar te verbergen in de portretten, geeft Zjandarova commentaar op de sociale positie van moeders – vaak voelen die zich niet gezien en komen ze op de tweede plaats, waarbij het belang van hun kind vooropstaat.

Foto Tadas Kazakevicius

Tadas Kazakevicius

Tadas Kazakevicius (Litouwen) fotografeerde voor zijn serie Between Two Shores de landschappen en bewoners van de Koerse Schoorwal: een smalle landtong van wel honderd kilometer lang, waarvan het noordelijke deel bij Litouwen hoort en het zuidelijke bij Rusland. Kazakevicius is gefascineerd door de unieke natuur en de nabijheid van de zee. „Hier hoor je de ruimte om je heen, je ruikt haar, wordt erin opgenomen. Je voelt de omgeving met al je zintuigen.”