Recensie

Recensie Muziek

Tussen Rameau en Debussy

Claude Debussy was een groot Rameau-bewonderaar. Zoveel blijkt wel uit de muziekkritieken die hij onder zijn pseudoniem Monsieur Croche publiceerde. De belangrijkste kwaliteiten die hij zijn barokke vakgenoot toedichtte: harmonische vindingrijkheid en een fantasierijk gebruik van klankkleur – niet toevallig zaken waar ook Debussy zelf in uitblonk.

Goed idee dus van de IJslandse pianist Víkingur Ólafsson om klavierwerk van beide componisten te combineren. Het resultaat is een ijzersterke zwaluwstaartverbinding waarin delen uit Debussy’s Preludes, Images en Estampes naadloos overgaan in diverse Pièces de clavecin van Rameau. Voor The Arts and the Hours bewerkte Ólafsson eigenhandig een interlude uit Rameaus opera Les Boréades. Ólafsson speelt het allemaal even prachtig, met veel gevoel voor kleur en lijnenspel. Zijn lezing van Debussy’s Jardins sous la pluie (klare melodische contouren die door een hoosbui van snelle nootjes schemeren) wil je meteen nog eens horen.