Recensie

Recensie Muziek

Iedereen danst met de dood

Wie erbij was vergeet het nooit: de Nederlandse première van Totentanz van Thomas Adès, in 2016 in het Concertgebouw. Een half jaar later dirigeerde Adès het Boston Symphony Orchestra in een uitstekende opname ervan. Iedereen moet dansen met de dood, van de paus en de keizer tot een zuigeling: in Totentanz zette Adès een huiveringwekkende vijftiende-eeuwse tekst op rauwe, ijzingwekkende muziek. De beide solisten excelleren, bariton Mark Stone als de handenwringende Dood en mezzo Christianne Stotijn als de smekende stoet stervelingen.

De cd opent met het Pianoconcert (2018) dat Adès voor pianist Kirill Gerstein componeerde. De soms zoete muziek zit vol wendingen en messcherpe ritmiek, maar ontbeert de spookachtige gloed die Totentanz zo onontkoombaar maakt. Twee weken geleden zou Gerstein bij het Concertgebouworkest hebben gesoleerd in de Nederlandse première: voorlopig blijft het een vraag of Adès’ Pianoconcert live wél een verpletterende indruk maakt.