Kamer stemt in met vliegtaks, invoerdatum onzeker

Vliegtaks Volgens staatssecretaris Vijlbrief (Belastingdienst, D66) is de komende periode zo onzeker voor de luchtvaartsector, dat rekening moet worden gehouden met een verlate invoering van de belasting op vliegtickets.
De invoering van de vliegtaks staat nu nog gepland voor 1 januari 2021.
De invoering van de vliegtaks staat nu nog gepland voor 1 januari 2021. Foto Olivier Middendorp

De Tweede Kamer heeft woensdag ingestemd met een extra belasting op vliegtickets. Of deze heffing van 7 euro per vertrekkende passagier ook op de geplande datum van 1 januari wordt ingevoerd, is nog onzeker. Staatsecretaris Hans Vijlbrief (Belastingdienst, D66) schrijft woensdag in een brief dat de coronacrisis zware gevolgen heeft voor de luchtvaartsector en de ontwikkelingen in de komende periode nog zeer onzeker zijn. Daarom moet volgens hem worden gekeken naar wat dit betekent voor de zogeheten vliegtaks.

Voormalig staatssecretaris van Financiën Menno Snel zei afgelopen zomer tegen NRC dat het kabinet ook een Europese heffing op kerosine wil: Nederland zoekt Europese steun voor belasting op kerosine

Het plan voor een vliegtaks komt uit het regeerakkoord tussen de coalitiepartijen. De heffing moet ook gaan gelden voor vrachtvluchten, maar niet voor overstappende passagiers. Het doel van de regeling is om milieuvervuiling te belasten.

Het kabinet wil liever een Europese vliegbelasting invoeren en heeft de Europese Commissie daar in november vorig jaar toe opgeroepen, samen met acht andere landen. Om die reden is de invoerdatum van de huidige wet flexibel, waardoor het kabinet nu ook rekening kan houden met de gevolgen van de coronacrisis.

Het vliegtaksvoorstel gaat over een belasting per vertrekkende passagier en een belasting per vertrekkend vrachtvliegtuig op basis van gewicht en geluidsklasse. Nederland is niet het eerste land dat een dergelijke belasting invoert. Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland, Oostenrijk, Noorwegen en Zweden hebben al een vliegtaks.

Correctie (3 april 2020): In een eerdere versie van dit artikel stond dat zes EU-lidstaten waaronder Groot-Brittannië een vliegtaks hebben. Dat klopt niet. Het gaat om vijf EU-lidstaten en twee Europese landen die niet in de EU zitten (Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk). Hierboven is dat aangepast.