De ‘slow game’ Coffee Talk speel je zoals je een goed boek leest

Speeltips In Coffee Talk schenk je warme dranken voor allerlei types in een cafeetje. Een interactief verhaal voor op een rustige middag.

Een seksdemon, een elf en een alien lopen een koffietentje binnen. „Oh”, zegt de barista, „jullie weer. Het gebruikelijke?”

Klinkt als een mop, maar Coffee Talk houdt zijn gezicht de hele speeltijd in de plooi. De setting is sci-fi, de personages zijn fantasy, ingebed in simpele, menselijke verhalen: de vampier die al een eeuw bevriend is met de weerwolf, de verlegen zeemeermin die uit haar schulp wordt getrokken door een norse ork. De sfeer is gemoedelijk, links en rechts worden vriendschappen gesloten, en jij maakt koffie, thee en warme chocolade voor iedereen die erom vraagt.

Coffee Talk is een zogenoemde visual novel: een interactief verhaal met statische beelden, beperkte interactiemogelijkheden en ellenlange dialogen. Duidelijk geïnspireerd op culthit VA-11 HALL-A, dat enkele jaren geleden iets nieuws deed in het genre: de speler kon het verhaal beïnvloeden door drankjes te mixen en te serveren aan de personages.

Wélke drankjes, dat heeft impact op het verhaal. Is het wel slim om die slapeloze journaliste wéér een espresso te geven? Zo krijg je een prettige onvoorspelbaarheid – al kan Coffee Talk in vergelijking met de inspiratiebron wel wat meer interactiemogelijkheden gebruiken.

Toch is het een ideale slow game, die je warm omhelst als een druilerige namiddag binnenshuis met een goed boek. (LM)

Coffee Talk, Switch, PS4, Xbox One, pc en Mac, 10,79 euro.