Deze droogmolen blijft ook staan bij windkracht 8

Ontmanteld Wat openbaart zich als je een bekend product demonteert? Deze maand een droogmolen van Brabantia.

Foto Peter Lipton

Een droogmolen is in meerdere opzichten goed voor de planeet. Dat zegt Tijn van Elderen, de vierde generatie Van Elderen aan het hoofd van het honderd jaar oude familiebedrijf Brabantia. Een wasdroger, zegt de topman, vreet stroom en tast kleding aan. Een droogmolen – „Die van mijn moeder staat al 25 jaar in de tuin” – is duurzamer, goedkoper en zorgt voor een frisse geur.

Van Elderen wil zijn bedrijf volledig recyclebaar aan de volgende generatie overdragen: alleen producten fabriceren van hergebruikte materialen, met schone productietechnieken en groene energie. Voor iedere verkochte droogmolen plant het bedrijf samen met WeForest een boom in Burkina Faso of Ethiopië.

Het cradle-to-cradleprincipe maakt de strijkplanken, pedaalemmers en broodtrommels van Brabantia iets duurder dan die van de concurrentie. Maar er zijn genoeg consumenten, zegt Van Elderen, die zich aangesproken voelen door zijn bedrijfsfilosofie „om meer te doen met minder”. In 2018 maakte Brabantia 111 miljoen euro omzet.

Vanwege de arbeidsintensieve assemblage is de fabricage ondergebracht in Letland. Alle 81 onderdelen van de Lift-O-Matic (inclusief wasknijpertas, 129 euro) zijn van Europese makelij. Bijzonder is het houten balkje, linksonder naast het aluminium grondanker. Dat dient om de grote buis van de droogmolen stabiliteit te verschaffen. Bij een recente windtunneltest doorstond een met nat wasgoed volgehangen molen windkracht 8.

Het basisontwerp is zestig jaar oud. Over twee jaar, zegt de ceo, komt het bedrijf met een revolutionair andere molen. „Dat wordt écht een sieraad voor de tuin.”