ABN Amro boekt eenmalig verlies van 183 miljoen euro door coronacrash

Margin call Het verlies op de portefeuille van één klant van ABN Amro is het gevolg van de „ongekende” schommelingen op de financiële markten sinds de uitbraak van het coronavirus.
Het verlies werd genomen op een portefeuille van een klant bij dochterbedrijf ABN Amro Clearing in de Verenigde Staten.
Het verlies werd genomen op een portefeuille van een klant bij dochterbedrijf ABN Amro Clearing in de Verenigde Staten. Foto Robin van Lonkhuijsen/ANP

ABN Amro neemt in het eerste kwartaal van dit jaar een eenmalig verlies op van ongeveer 200 miljoen dollar (183 miljoen euro). Het verlies is het gevolg van de „ongekende” schommelingen op de financiële markten sinds de uitbraak van het coronavirus. Dat maakte de bank donderdag bekend.

Het verlies werd genomen op een portefeuille van een klant bij dochterbedrijf ABN Amro Clearing in de Verenigde Staten. Die klant, die zich bezighield met handel van Amerikaanse opties en futures, maakte extreme verliezen op zijn portefeuille vanwege „extreme stress en ontwrichting op Amerikaanse markten”.

Clearing houses zoals die van ABN Amro wikkelen voor hun klanten koop- en verkooporders af. Normaal wordt een klant die op grote verliezen staat, gevraagd om extra geld te storten zodat het clearing house minder risico’s loopt. Deze Amerikaanse klant kon echter niet aan zo’n zogeheten margin call voldoen.

Om verdere verliezen te voorkomen, heeft ABN Amro besloten om de producten van de klant van de hand te doen. Omdat aandelenkoersen zo laag staan, moest de bank daarbij het miljoenenverlies voor lief nemen. Een woordvoerder van ABN spreekt van „een zeer uitzonderlijke situatie” die niet eerder is voorgekomen. ABN Amro maakte vorig jaar 2 miljard euro winst.

Lees ook: Het is alsof iedereen tegelijk aan de noodrem trekt