Volgens de streamingcijfers is hij de #3-artiest van de wereld. Maar The Weeknd heeft het behoorlijk zwaar. Tenminste, als je de teksten van zijn nieuwe album After Hours moet geloven. Vroeg in zijn carrière werd hij geroemd om zijn mixtapes, nu keert hij terug naar de donkere r&b die hij toen maakte. Synthpop-single ‘Blinding Lights’ -een van de radiohits van het moment - wekte de indruk dat deze plaat net als voorganger Starboy (uit 2016) een opliftende sound heeft, maar daar houdt het gedans op. De hoofdmoot bestaat uit stroeve r&b- beats en zweverige synths. Dat levert een spannende sfeer op.
De ‘after hours’ van de Canadese superster voelen aan als een enorme drugskater. En als je zulke zware onderwerpen – cocaïne-gebruik, lust en ex-geliefdes – bovenhaalt, kun je er geen uitbundige muziek bij gebruiken. De minimalistische aanpak in de productie past perfect bij de zwaarmoedige inhoud. Productioneel en atmosferisch gezien is dit het beste werk van The Weeknd tot nu toe.