Brieven

Schrap eindexamens, laat docenten beslissen over diploma’s

Foto Bas Czerwinski?/ANP

De scholen zijn voorlopig drie weken dicht. Deskundigen houden rekening met een – veel – langere sluiting. Bij eindexamenleerlingen roept dit veel vragen op. Gaat het eindexamen gewoon door, wordt het uitgesteld, hoe moet ik mij voorbereiden, krijg ik op tijd mijn inschrijving voor mbo, hbo of universiteit rond? Het is goed mogelijk dat er een vervelend scenario ontstaat: men probeert stapje voor stapje de eindexamens door te laten gaan, maar wordt steeds ingehaald door de feiten. De plannen moeten dan steeds worden bijgesteld. De leerlingen zullen daardoor in voortdurende onzekerheid verkeren en zich niet goed kunnen voorbereiden. Gezien het grote belang van het diploma voor hun toekomst vind ik dit unfair. Ik denk dat we een rigoureus besluit moeten nemen dat in één klap volledige duidelijkheid biedt: dit schooljaar zijn er geen eindexamens. In plaats daarvan houdt de school een eindexamenvergadering en beslissen de docenten of de leerling de afgelopen jaren heeft laten zien dat hij of zij een diploma verdient. Wij kennen onze leerlingen als geen ander. Ik durf zelfs te stellen dat ons oordeel over de capaciteiten van de leerling betrouwbaarder is dan de resultaten van het eindexamen. Het eindexamen is slechts een ietwat geforceerd, eenmalig meetmoment. Wij kennen de leerling al vier, vijf of zes jaar. Over ongeveer 80 procent van de leerlingen bestaat bij de docenten geen twijfel. Voor de andere 20 procent is misschien een korte mondelinge of schriftelijke toets nodig voor vakken waar twijfel over is. Maar daar komen we uit. De kwaliteit van het einddiploma zal niet minder zijn dan in de normale situatie. Ik ben er zeker van dat elke school haar verantwoordelijkheid zal nemen en een zorgvuldig oordeel zal geven over zijn leerlingen. Groep acht in het basisonderwijs is ons reeds voorgegaan, door de eindtoets te schrappen. Middelbare scholen moeten nu volgen.


Docent wiskunde