Noodnummer voor ouderen met corona-problemen in Rotterdam

Virus De gemeente en welzijnsorganisaties hebben speciale teams opgezet om ouderen en anderen met vragen te helpen.

Foto Marcel Krijgsman

Zeven welzijnsorganisaties in Rotterdam hebben belteams opgericht voor een praatje of hulp aan Rotterdammers.

„Ik krijg vragen over het doen van belastingaangiftes, maar ook van iemand die zocht naar een printer.” Tineke Doek zit in het belteam van welzijnsorganisatie DOCK, actief in onder andere Charlois, Hoogvliet en Pernis. Door verkoudheidsklachten doet ze dat vanuit huis. „Vandaag heb ik de shift van 08.00 tot 13.00 uur.”

Direct na het aankondigen van de maatregelen afgelopen vrijdag nam wethouder Sven de Langen (zorg, CDA) contact op met de WIN010, de koepel van welzijnsorganisaties in Rotterdam. „We realiseerden ons dat ouderen het eerst de dupe worden van deze crisis”, zegt Oscar Papa van WIN010. „Zij kunnen hun huis niet meer uit, hun maatjes vallen weg door ziekte en de dagbesteding wordt stopgezet.” Ook de huisbezoeken aan 75-plussers zijn stopgezet uit angst de ouderen daarbij te besmetten.

In overleg werd daarom besloten om per gebied een belteam op te zetten van vier tot vijf welzijnswerkers per gebied. „Dat kunnen we opschalen als het nodig is”, zegt Papa. Want door de crisis kan ook een groot deel van de welzijnswerkers zijn of haar reguliere werk niet uitvoeren en zijn de zogeheten huizen van de wijk gesloten.

De gemeente stelt het standaard telefoonnummer 14010 beschikbaar. Medewerkers van deze gemeentelijke helpdesk verbinden ouderen, of andere Rotterdammers met vragen, door naar het belteam dat actief is in hun gebied. „Dat is praktisch en wij zorgen dat het bij het juiste team terecht komt”, zegt de woordvoerder van wethouder De Langen. Tegelijkertijd nemen de welzijnswerkers ook zelf contact op met ouderen uit hun adressenbestand. „Mensen zijn aangenaam verrast als we hen bellen om te vragen hoe het gaat”, zegt Papa. Ouderen van wie zij geen telefoonnummer hebben, krijgen binnenkort een kaartje met informatie over waar zij hulp kunnen krijgen, om zo ook hen te bereiken.

Doek kreeg zo vanmorgen een vrouw doorverbonden die zich zorgen maakte over het invullen van haar belastingaangifte. „Dat deed ze altijd in het huis van de wijk”, zegt Doek „maar dat is nu dicht.” Ze kon de vrouw geruststellen dat ze ook na april nog aangifte kan doen. De man die op zoek was naar een printer voor het afdrukken van hobbymateriaal, kon ze niet helpen. „Zijn verzoek was niet urgent. Daar had hij wel begrip voor.” Maar daar houdt het werk van Doek echter niet op. „We vragen door hoe het verder met iemand gaat. Deze man bleek zich bijvoorbeeld zorgen te maken om zijn oudere moeder. Mochten er problemen ontstaan, weet hij ons nu te vinden.” De eerste dagen kwamen bij het belteam van Dock al tientallen telefoontjes binnen.

Ook vervoerder Trevvel heeft zich aangesloten bij deze ‘Sociale Hulpdienst Corona’. Nu het leerlingenvervoer en ook het vervoer van ouderen vrijwel stil ligt, stelt de vervoerder busjes en chauffeurs beschikbaar voor bijvoorbeeld het doen van boodschappen of het bezorgen van voedselpakketten van de voedselbank of medicijnen. „En onze medewerkers van de klantenservice staan open voor een praatje”, zegt woordvoerder Ilse Glandorff van Trevvel. „De afgelopen dagen zien we dat daar behoefte aan is.” Tegelijkertijd belt ook Trevvel naar de vaste klanten. „Omdat het een kwetsbare doelgroep is, raden we het af om een ritje te maken, maar we vragen hen wel of we iets anders voor ze kunnen betekenen.”

Wethouder De Langen is blij met de oprichting van de hulpdienst. „Fantastisch dat de welzijnsorganisaties en Trevvel zo snel hun normale werkzaamheden hebben kunnen ombouwen naar een sociale hulpdienst.”