Recensie

Recensie Muziek

Vroomheid voert de boventoon bij Matangi Quartet

Wie de nieuwe cd van het Matangi Quartet opent, raakt verwikkeld in een soort origamipuzzel. Via een ingenieus ontwerp van voor-, achter-, en zijflappen ontvouwt het hoesje zich tot een kruisvorm, waarop in stekelig lettertype de laatste woorden van Christus staan afgedrukt.

Die sieben letzten Worte (van onze Verlosser aan het kruis). Ze inspireerden componist Joseph Haydn in 1787 tot het schrijven van evenveel langzame sonates – oorspronkelijk voor orkest, later bewerkt voor strijkkwartet. De jubilerende Matangi’s (het viertal bestaat twintig jaar) zette de stukken integraal op plaat, mét Adagio-introductie en een geestdriftig vertolkte aardbeving aan het eind. In overeenstemming met Haydns bezonken noten voert vroomheid de boventoon, met soms een vleug drama in subtiele dynamische contrasten of een dito uitgelichte dissonant. De vibratoloze, kristallijnen strijkersklank is om door een ringetje te halen. Aanbevelenswaardige luisterkost voor de nakende passietijd.