Recensie

Recensie

Neobarok botst op minimalisme

nhow hotel Het nieuwe nhow Amsterdam RAI hotel werd door drie architecten ontworpen. Het resultaat is bizar.

Foto Koen van Weel/ANP

Een architect moet tegenwoordig aan alles denken. Toen Reinier de Graaf van het Office for Metropolitan Architecture (OMA) van de Spaanse hotelketen NH Group de opdracht kreeg om op een kleine driehoekige kavel tussen de RAI en de ringweg A10 het grootste hotel van de Benelux te ontwerpen, overwoog hij verschillende mogelijkheden.

Eerst dacht hij aan een zuilachtige toren met een brede top of juist met een forse onderkant die ruimte moest bieden aan onder meer 650 kamers, een restaurant, een sportschool en conferentieruimtes. Uiteindelijk ontwierp hij, geïnspireerd door het Signaal, de zestig meter hoge toren van driehoekige reclameborden voor het RAI-gebouw, een betonnen paal van 91 meter waaraan drie enorme, driehoekige bouwdelen zijn gehangen.

Tarten van de zwaartekracht

Om de dakterrassen van het middelste bouwdeel van het nhow Amsterdam RAI hotel meer zon te geven, besloot De Graaf vervolgens het middenstuk te draaien ten opzichte van de andere delen, zodat het aan alle kanten uitstak. Maar, zo bedacht hij, dan moest hij het middendeel niet met zestig graden draaien. Want anders zou het gebouw, van boven gezien, een Davidsster zijn, en dit zou in deze tijd van complotdenkers en toenemend antisemitisme – een fatale combinatie – ongetwijfeld veel gedoe op social media opleveren.

Ten slotte koos hij voor een draaiing van 45 graden. Hierdoor zijn de gevels van het hotels restaurants nu alle drie asymmetrisch en lijken de drie uitkragende dozen de zwaartekracht nog meer te tarten dan ze, hangend aan een ingenieuze constructie van beton en staal, nu al doen.

Zware belediging voor moslims

Minder gelukkig in hun keuze waren de ontwerpers van het interieur, Next architects en GLG/MVSA architects. De opdrachtgever, die eerder ‘nhow design hotels’ in onder meer Londen, Berlijn en Rotterdam liet bouwen, wilde voor de Amsterdamse vestiging ‘diversiteit’ als thema voor het interieur.

Het interieur van het grootste hotel van de Benelux staat in het teken van ‘diversiteit’. Foto Paul van Riel/Hollandse Hoogte

Als onderdeel van het interieurontwerp werd er in december 2019 een ornamentele Arabische tekst op een betonnen vloer geschilderd. Toen dit een tekst uit de koran over de ramadan bleek te zijn, ontstond er een kleine rel. Het Amsterdams gemeenteraadslid voor DENK Numan Yimaz twitterde dat dit „een zware belediging” was voor moslims, omdat bezoekers de heilige tekst met voeten zouden treden. Een demonstratie van boze moslims dreigde, maar die werd voorkomen door een wijkagent en de belofte van de hoteleigenaar om de korantekst eerst af te dekken en uiteindelijk te verwijderen.

Niet alleen de Arabische cultuur heeft een plaats gekregen in het multiculturele nwoh-hotel, maar ook die van Japan, Afrika, India, Mexico en andere landen en werelddelen. Zo hangen bij de receptie in het ronde glazen toegangsgebouw enkele grote, oranje koi-karpers, de nationale vis van China, en zijn de vloeren versierd met veelkleurige ‘Indiase’ bloemenpatronen.

Bij de receptie hangen enkele grote, oranje koi-karpers. Foto Herman Bunzing

De betonnen muren van het publiek toegankelijke café op de eerste verdieping zijn beschilderd met kakelbonte bloemen en dodenmaskers die Mexicanen dragen op de Dag van de Doden (Allerzielen). Op een muur bij de roltrap naar het publiek toegankelijk café zijn de Mexicaanse dodenmaskers gecombineerd met Japanse sumo-worstelaars en golven uit Hokusais beroemde prent De Grote Golf van Kanawaga. En het restaurant op de zeventiende verdieping staat niet alleen vol met veelkleurige stoelen maar heeft ook muurschilderingen, waarop onder meer een derwisj danst temidden van tulpen in alle kleuren van de regenboog.

Een buitenkant van strakke vormen en spelen met de zwaartekracht. Foto Herman Bunzing

Overdadig en banaal

Met zijn graffiti-achtige muurschilderingen die vaak zo overdadig en banaal zijn dat ze ver over the top gaan, vormt het interieur niet alleen een contrast met het hoekige, minimalistische exterieur. Ook binnen, bijvoorbeeld bij de liften in de betonnen kern, is plotseling niets meer te bekennen van de bonte, multiculti wereld en zijn de betonnen muren kaal en grijs gebleven.

Zo is het nhow Amsterdam RAI hotel ook van binnen een bizarre hybride geworden van more is better-neobarok en less-is-more-modernisme.

Gebouw: Nhow Amsterdam RAI hotel. Exterieur (Reinier de Graaff/OMA):

●●●●

Interieur (Next architects en GLG/MVSA architects):

●●●●●