Brieven

Brieven 14/3/2020

Covid-19 (1)

Sluit de scholen

De anti-corona-maatregelen van het kabinet zijn onvoldoende (Kabinet is eindelijk van de ernst coronacrisis doordrongen, 13/3). Als men werkelijk een situatie zoals momenteel in Noord-Italië bestaat wil proberen te voorkomen, moeten alle deuren zoveel mogelijk dicht. Dat betekent dat ook alle scholen (basis-, middelbaar en hoger onderwijs) op slot moeten. Het resultaat van de „zorgvuldige afweging van maatregelen” door de regering tussen de gezondheidsrisico’s enerzijds en economische gevolgen anderzijds is verbazingwekkend voor ieder die iets afweet van epidemiologie. Scholen zijn van oudsher broedplaatsen van – doorgaans onschuldige – virussen. Op basisscholen komen tweemaal per dag talloze kinderen en ouders samen, bij slecht weer enige tijd opgehokt in nauwe schoolgangen. Zeer regelmatig zullen daar meer dan honderd personen aanwezig zijn.

De argumentatie die de premier geeft roept ook vragen op. Onder kinderen zouden minder besmettingen voorkomen en scholieren zouden minder vatbaar zijn. Maar we weten helemaal niet of kinderen minder besmet zijn, we weten alleen dat ze minder ziek worden als ze besmet zijn. We doen nu eenmaal nog steeds geen steekproefsgewijs onderzoek naar Covid-19-besmetting van kinderen of volwassenen zonder ‘typische corona-achtige klachten’. Het enige onderzoek in die richting, onder personeel van Brabantse ziekenhuizen, vond nogal wat besmettingen. De berichten in de media doen geloven dat we eerder minder dan meer gaan testen. Wie milde ziekteverschijnselen heeft wordt niet getest hoewel hij al snotterend veel het virus kan doorgeven.

We zijn geen eiland: alle landen om ons heen zien snel stijgende aantallen zieken, gevolgd door overledenen. Laten we nu doen wat moet: sluit de deuren. Anders is het too little too late.


Em. hoogl. Interne Geneeskunde

Covid-19 (2)

Hoeveel genezen?

Het zou gezondheidsorganisaties sieren als ze, naast het aantal nieuwe besmettingen, ook het aantal mensen vermelden dat weer beter is geworden. Hierdoor krijg je een veel betere indruk van de impact van het virus op elk moment in de tijd. Nu lijkt het alsof er alleen maar zieken bijkomen, maar er genezen ook heel veel mensen. Het zou best kunnen dat op dit moment het totaal aantal besmettingen wereldwijd daalt, in China genezen meer mensen dan dat er ziek worden.

Covid-19 (3)

Arabische groet

Niet doen, die alternatieven voor het handen schudden of het gezoen (Stem ook bij voetenkus eerst het aantal tikken af, 12/3). Waar is de aanbevolen meter afstand bij die rare voetkus, hip bump, of ellenboogboks? Alleen de Thaise wai blijft over, overigens ook in Japan en Indonesië gebruikelijk. Maar wat een misser om de sympathieke Arabische groet niet te melden, waarbij de rechterhand even over het hart strijkt en dan op het hart rust. Het hoofd neigt even. Zo toon je liefde en respect.

Emancipatie

Wonderlijk

Ik vind het een goed idee, die toezichthouder voor gelijke behandeling (Hou toezicht op de emancipatie, 11/3). Als je leest dat getrouwde vrouwen pas in 1956 handelingsbekwaamheid toegekend kregen, kun je je dat om te beginnen bijna niet voorstellen en is het daarna niet verwonderlijk dat er nu nog steeds ongelijkheid is.

Rebellen

Geen verdienste

Lotfi El Hamidi heeft gelijk als hij schrijft: „rebellen bestaan bij de gratie van weerstand en ophef bij de status quo” (Iedereen een rebel, niemand een rebel, 11/3). Volgens deze uitspraak zijn Wilders en Baudet namelijk rebellen. Ze worden door links met graagte voorgesteld als vertegenwoordigers van de gevestigde (rechtse) orde, maar dat is onzin. Het zijn rechtse rebellen.

Pure tegendraadsheid is dus geen verdienste, het verleent je geen morele superioriteit.


Schalkhaar

Leraren

Visueel aangelegd

Helemaal eens met Peter Frederiks’ betoog dat een geschiedenisleraar niet het hele uur moet staan praten voor de klas (Een leraar is geen entertainer, 10/3).

Er is nog iets: tot sommige leerlingen dringt een mondeling betoog eenvoudig niet door.

Ik had op het gymnasium in de laatste oorlogsjaren voor geschiedenis een heel geleerde man die het hele uur rondwandelend door de klas verhalen vertelde. Erg belangwekkend zonder twijfel, maar ik ben visueel aangelegd en zijn woorden gleden van me af. Ik had achteraf geen idee waar het over was gegaan en had altijd slechte cijfers. Voor het eindexamen leerde ik dus voor het eerst alles wat ik al die jaren had gemist eens goed en haalde prachtige cijfers. Waarover mijn leraar zich zeer verwonderde want „alle meisjes zijn stom in geschiedenis, maar Geeske Menalda is wel de stomste van allemaal.” Dat ik dit op m’n 88ste nog mag rechtzetten!