Recensie

Recensie Theater

Bij ‘Hello Dolly!’ gutst het Broadway-gevoel van de bühne

Musical In ‘Hello, Dolly!’ draait het om de besognes van een koppelaarster, met verve gespeeld door Simone Kleinsma. Het verhaal heeft bijzonder weinig om het lijf, maar de ensemblescènes sprankelen van de bühne.

De musical ‘Hello Dolly!’ met Simone Kleinsma als Dolly.
De musical ‘Hello Dolly!’ met Simone Kleinsma als Dolly. Roy Beusker & Annemieke van der Togt.

Bijna was de première van de musical Hello, Dolly! niet doorgegaan. De ster van de show, actrice Simone Kleinsma, had ‘fors geïrriteerde stembanden’. Toch staat ze er uiteindelijk wél en van die haperende stem is nagenoeg niets te merken. Kleinsma speelt Dolly, een koppelaarster die zichzelf door het leven bluft in het Amerika van rond 1900. Deze setting spreekt duidelijk uit het decor: in grote videoprojecties trekken de brede avenues van New York aan je voorbij.

Hello, Dolly! ging in 1964 in première op Broadway. Er waren meerdere hernemingen, producties op West End en een filmbewerking. De musical is gebaseerd op een klucht en dat zie je: er zijn volop luiken en gordijnentjes die worden open gegooid of dicht geroetsjt. In een restaurant stuntelt een legertje obers met borden, die natuurlijk luidruchtig op de grond kletteren.

Visueel spektakel

De vertelling heeft weinig om het lijf en voelt nogal oubollig aan. Dolly regelt dates voor Horcus (Paul de Leeuw, die de rol afwisselend speelt met Jörgen Raymann), terwijl zij hem eigenlijk zelf aan de haak wil slaan. Twee medewerkers van Horcus (Freek Bartels en Martijn Vogel) zijn hun baas stiekem naar New York gevolgd. Zij hopen daar de leuke meiden te treffen, die in hun slaperige woonplaats niet te vinden zijn. De avances en mislukte dates die volgen, zorgen voor een hoop hilariteit.

Diepgang valt nergens te bespeuren. Zo is het onbegrijpelijk dat de sprankelende Dolly iets ziet in die onuitstaanbare Horcus. Om het verhaal draait het dan ook niet in deze musical; het gaat om de energieke ensemblescènes, die groots zijn opgezet door choreograaf Daan Wijnands. Zij laten een Broadway-gevoel van de bühne gutsen, dat je zelden zo kleurrijk ziet op de Nederlandse podia. Ruim vijftien man/vrouw sterk veren de dansers over het toneel: ze springen en gooien hun benen hoog op, paraderen en tollen, allemaal in oogstrelende samenspel. Visueel is het een spektakel, deze eerste musical van MediaLane in samenwerking met de Theateralliantie.

Op het lijf geschreven

De tekst die Jan Rot vertaalde, houdt de vaart er in en de aankleding is prachtig. Maar deze musical staat of valt toch bij Dolly, een rol die eerder door Barbra Streisand en Bette Midler werd gespeeld. Zij moet innemend zijn, humor hebben en intrigeren. De rol blijkt Kleinsma op het lijf geschreven. Zij speelt ’m met verve en krijgt je zelfs zover dat je het nietsige verhaal wilt volgen.