Duurzame luchtvaart

Minister wil biokerosine verplichten vanaf 2023

De luchtvaart moet in Nederland binnen drie jaar deels gebruikmaken van duurzame brandstoffen. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat, VVD) wil daarin „het voortouw” nemen, om de uitstoot van CO2 te beperken. Als dit niet in Europees verband lukt, dan zal Nederland „ernaar streven” om in 2023 zelf een bijmengverplichting in te voeren. Dat heeft de minister de Kamer dinsdag per brief laten weten.

Het ministerie en de luchtvaartsector spraken vorig jaar af dat in 2030 14 procent van de luchtvaartbrandstof duurzaam moet zijn. In 2050 moet fossiele kerosine volledig vervangen zijn.

Als de bijmengplicht er komt, kunnen vliegtuigen op Nederlandse luchthavens vanaf 2023 alleen kerosine tanken waaraan biokerosine of synthetische brandstof is toegevoegd. Omdat synthetische kerosine experimenteel is, zal het vooral gaan om vliegtuigbrandstof die uit plantaardige olie wordt gemaakt. Onbekend is hoeveel duurzame kerosine dan wordt toegevoegd.

De bijmengverplichting zal investeringen aanmoedigen in de productie en het gebruik van groene brandstoffen, schrijft Van Nieuwenhuizen. Donderdag komen Europese lidstaten bijeen in Brussel om te praten over verduurzaming van de luchtvaart. (NRC)