Geldtransport

Brink’s gaat na vijf jaar weer waardetransport in Nederland verzorgen

Geldtransporteur Brink’s keert terug in het Nederlandse straatbeeld. Het Amerikaanse The Brink’s Company heeft woensdag bekendgemaakt een deel van de geldbezorging over te nemen van G4S, de grootste geldtransporteur in Nederland. De geldtransportwagens van Brink’s Nederland verdwenen vijf jaar geleden nadat het noodlijdende bedrijf in Duitse handen kwam.

The Brink’s Company neemt het geldtransport van G4S in zeventien landen over, naast Nederland onder meer ook in België. Daarmee breidt het bedrijf zijn activiteiten uit naar 55 landen. Brink’s betaalt 860 miljoen dollar (ruim 790 miljoen euro) aan G4S. De overname, waarmee 25.000 medewerkers, 168 vestigingen en 3.700 voertuigen gemoeid zijn, is Brink’s „grootste tot nu toe”, zegt algemeen directeur Doug Pertz.

Voorlopig blijven de geldtransportwagens van G4S nog in gebruik voor het waardetransport in Nederland. De naam van Brink’s keert „op termijn” terug op nieuwe geldtransportwagens en uniformen, aldus een woordvoerder. De Nederlandse organisatie van G4S telt ruim duizend medewerkers. Het management blijft onveranderd.

Brink’s Nederland werd in 2015 overgenomen door de Duitse branchegenoot Wincor. De waardetransporteur had het toen financieel erg lastig, omdat een flink deel van de inkomsten was weggevallen toen Rabobank en SNS Bank vertrokken als klant. Wincor voegde Brink’s samen met dochterbedrijf SecurCash. De tak hiervan die de geldautomaten bevoorraadde, werd vorig jaar een dochterbedrijf van G4S.

De markt voor vervoer van contant geld krimpt al jaren door de opkomst van pinbetalingen. Het deel van SecurCash dat winkels van contant geld voorzag, ging begin 2019 failliet. Naast de teruglopende contante betalingen waren ook de lagere marges die winkeliers afdwongen op geldbezorging aanleiding voor de miljoenenverliezen.

Volgens cijfers van Betaalvereniging Nederland werd vorig jaar in Nederland 67 procent van de aankopen elektronisch betaald. (NRC)