Recensie

Recensie Muziek

Grimes bezingt de klimaatcrisis met duivels alter ego

Albumrecensie De Canadese popvernieuwer Claire Boucher maakte haar beste album tot nu toe. Elektrodisco, K-pop en gemanipuleerde stemmen laten een dystopisch wereldbeeld eindigen met een positief geluid.

Grimes.
Grimes. Mac Boucher & Neil Hansen

De Russische geoloog Alexei Pavlov introduceerde in 1919 het begrip antropoceen als aanduiding van het tijdperk waarin klimaat en atmosfeer op aarde de gevolgen ondervinden van menselijke aanwezigheid. De Canadese zangeres Grimes, artiestenaam van Claire Boucher, koos het duivelse alter ego Miss Anthropocene als samenbindende factor van haar vijfde album. Als personificatie van de klimaatcrisis kanaliseert ze de ‘negatieve, agressieve, geïsoleerde ervaringen’ die ze ondervond sinds haar voorlaatste album Art Angels (2015).

Dat klinkt allemaal veel heftiger dan het is. Grimes verpakt haar dystopische wereldbeeld in aantrekkelijke dancepopsongs die door hun eigenzinnige productie en melodische rijkdom haar beste album tot nu toe opleveren. Ze werkt het liefst alleen, zegt ze over tracks die volgens de hoes ‘op de parkeerplaats van Burger King’ of ‘in een Syberische schuilkelder’ werden opgenomen. Werkend in haar eentje bereikt ze de ‘super weird zone’ die haar tot grensverleggende popmuziek brengt. Uitzonderingen zijn samenwerkingen in het elektrodisconummer ‘Violence’ met de aan Deadmau5 gelieerde deejay i_o en het naar K-pop neigende ‘Darkseid’ met de Japanse Pan Wei-Ju.

Afscheidsbrief van de mensheid

Grimes manipuleert haar stem tot in het karikaturale. De elektronisch vervormde kinderstem in ‘My Name Is Dark’ en de ijzige galm van ‘So Heavy I Fell Through the Earth’ geven vorm aan verschillende personages die haar ideeën over de veranderende wereld verwoorden. Wanneer ze in ‘Delete Forever’ haar normale stem gebruikt met akoestische gitaarbegeleiding komt haar boodschap over destructief druggebruik des te harder aan. ‘You’ll Miss Me When I’m Not Around’ wordt in deze context een afscheidsbrief van de mensheid aan de verwoeste aarde: we treffen elkaar allemaal onder de grond.

Doet het er nog toe dat Claire Boucher een relatie heeft met de grootkapitalist en Tesla-producent Elon Musk? Slotnummer ‘IDORU’ (‘I adore you’) is wellicht aan hem gericht, maar kan ook worden opgevat als een liefdesverklaring aan het leven zelf. WaarmeeMiss Anthropocene eindigt met een positief geluid.