Mercedes verrast met nieuwe truc in F1: wielen kantelen door ruk aan stuur

Opwinding in het Formule 1-wereldje, dat deze week is neergestreken in Barcelona voor de jaarlijkse wintertests. Mercedes, het team van zesvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton, blijkt een bijzondere technische innovatie in zijn nieuwe auto te hebben verwerkt. De coureur kan tijdens het racen door aan het stuur te trekken de uitlijning van de voorwielen veranderen – mogelijk een vondst waardoor Mercedes de concurrentie het nakijken kan geven.

Over waar de truc voor dient, is officieel nog niets bekend. Deskundigen zijn het over één ding eens: de beweegbare voorwielen geven de rijder meer controle over een cruciale factor, de bandentemperatuur. Het rubber wordt op het circuit heet, minstens honderd graden. Daardoor kleeft het loopvlak aan het asfalt en kan de auto harder door de bocht. Op F1-auto’s staan de voorwielen standaard iets naar buiten gekanteld, schuin ten opzichte van de rijrichting. Dat is goed voor het rijgedrag van de auto in de bochten. Het heeft echter ook een nadeel. Op de rechte stukken is er meer wrijving op het loopvlak, dat daardoor té heet wordt en sneller slijt. Daar zou de vondst van Mercedes moeten ingrijpen. Door de wielen op de rechte stukken recht te zetten, vermindert de slijtage. De banden gaan dan in theorie langer mee, wat in een race van groot belang kan zijn.

Op beelden vanaf Hamiltons auto is te zien dat hij aan het begin van een recht stuk het stuur naar zich toetrekt. Direct kantelen de voorwielen naar binnen. Bij de volgende bocht duwt hij het stuur van zich af.

Onder F1-volgers op sociale media was het Mercedes-mechanisme het gesprek van de dag. En op de officiële livestream van de tests waren monteurs van Renault te zien die rond een tv stonden om de beelden van Hamilton te bekijken.

Maar is het toegestaan? Het technisch reglement van autosportbond FIA stelt dat de „wielophanging van de auto tijdens het rijden niet aangepast mag worden”. Hoofdontwerper James Allison zegt zich geen zorgen te maken. „We hebben het er met de FIA over gehad.” (NRC)

Dit artikel is op 21 februari om 8.00 uur geactualiseerd.