Recensie

Recensie Muziek

Veelzijdige Tharaud gaat van stekelig tot fluisteren

De Franse pianist Alexandre Tharaud is van alle markten thuis. Van Franse barok tot gloednieuw hedendaags repertoire; hij heeft het allemaal in de vingers. Op zijn nieuwste cd combineert Tharaud drie pianoconcerto’s die hij de afgelopen jaren in première bracht. Waaronder Left, alone van de Deen Hans Abrahamsen: zes iriserende, contrasterende stukken voor een uitstekend spelend Rotterdams Philharmonisch Orkest en Tharauds virtuoze linkerhand, die even gemakkelijk stekelig powerspel tot mysterieus kleurende fluisterakkoorden uit de toetsen laat opstijgen.

Ontdekking: de in Nederland volledig onbekende componist Gérard Pesson, die in zijn eendelige Future is a Faded Island een fonkelend geïnstrumenteerde avant-gardewereld optrekt. Oscar Strasnoy’s Kuleshov grossiert in prachtige ideeën en allerhande stijlverwijzingen. De montagevorm (gebaseerd op experimentele filmtechnieken van Sovjet-cineast Lev Kuleshov) gaat op den duur wat erg van de hak op de tak.