Recensie

Recensie

Inspiratie op straat

bespreekt architectuur die verwant is. Vandaag: een hotel en een reclamezuil.
Links: reclamezuil Het Signaal op Europaplein in Amsterdam. Rechts: Hotel nhow Amsterdam RAI (OMA)
Links: reclamezuil Het Signaal op Europaplein in Amsterdam. Rechts: Hotel nhow Amsterdam RAI (OMA) Foto’s Herman Bunzing

Nwoh Amsterdam RAI hotel (OMA)

Foto Herman Bunzing

In zijn bijdrage aan Copy Paste, een gids voor het kopiëren van architectuur uit 2017, vertelt de architect Felix Madrazo een mooi verhaal over de obsessie met originaliteit. Toen hij bij Rem Koolhaas’ Office for Metropolitan Architecture (OMA) werkte, kreeg hij eens de opdracht om een eerste ontwerp te maken voor een toren aan de Boompjes in Rotterdam. Omdat OMA al eerder een gebouw op die plek had ontworpen, dook hij het archief in. Daar vond hij een oud ontwerp en bewerkte dat tot een complex gedraaide toren. Koolhaas vond het ontwerp goed, maar vroeg wel: „Weet je zeker dat dit niet al eens eerder is gedaan?”.

Deze vraag kwam niet onverwacht: Madrazo wist dat imitatie voor veel architecten taboe is. Hij had daarom vele getordeerde torens bij elkaar gegoogeld en kon van allemaal duidelijk maken dat ze toch echt anders waren dan de zijne. Maar dit stelde Koolhaas niet gerust. Hij gaf Madrazo de opdracht per e-mail alle OMA-medewerkers te vragen op zoek te gaan naar gedraaide torens die leken op de zijne.

Na twee weken stuurde een Slowaakse stagiair een foto van een hotel in een Slowaaks stadje dat niet alleen precies dezelfde vorm had als zijn toren maar ook ongeveer even groot was. Met angst en beven ging Madrazo naar Koolhaas. Tot zijn verbazing maakte die geen bezwaar. Een kopie maken van een toren van een onbekende ontwerper in een obscuur stadje bleek geen punt. Zolang de toren maar niet leek op die van een bekende architect.

Toren van gelijkzijdige driehoeken

Ook het gebruik van een reclamezuil als inspiratiebron is toegestaan bij OMA, zo blijkt uit het nieuwe nhow Amsterdam RAI hotel. Sterker nog, architect Reinier de Graaf van OMA vertelt zelf dat Het Signaal, de toren van gelijkzijdige driehoeken met reclameborden die op het Europaplein bij de RAI staat, model heeft gestaan voor de drie grote, op elkaar gestapelde driehoekige volumes waarin onlangs ‘het grootste hotel van de Benelux’ zijn intrek heeft genomen.

Kunstwerk van Margot Zanstra in Rotterdam

Beeld Wikipedia

Het is niet de eerste keer dat OMA een groot stadsobject als inspiratie heeft gebruikt. In 2008 presenteerde OMA een gigantische ring van op elkaar gestapelde dozen als het onderkomen van het Science Center aan de Elbe in Hamburg. Het nooit gebouwde Science Center lijkt sprekend op een tien meter hoog beeld van Margot Zanstra (1919-2010) in Rotterdam, dat bestaat uit betonnen kubussen die bijna een ring vormen. Het precieze adres van het beeld, dat in 1971 werd geplaatst voor het David Lloyd Sportcentrum van architect Huig Maaskant (1907-1977), is Heer Bokelweg 260. Het Rotterdamse kantoor van OMA, dat het Science Center heeft ontworpen, was tot juni 2019 gevestigd op Heer Bokelweg 149.

Ontwerp Science Centre van OMA (bedoeld voor Hamburg)

Beeld OMA