Raad van State ziet geen heil in kabinetsplan om ProRail in te lijven

Het kabinet wil spoorbeheerder ProRail vanaf 1 januari 2021 inlijven bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, ondanks een zeer kritisch advies van de Raad van State. Dat blijkt uit een wetsvoorstel van minister Stientje van Veldhoven (D66) dat maandag naar de Tweede Kamer is gestuurd. Het advies van de Raad van State is gelijktijdig gepubliceerd.

Lees ook: Niemand zit het nut van dit plan

Door ProRail om te vormen van besloten vennootschap naar zelfstandig bestuursorgaan (zbo) wil het kabinet meer greep krijgen op het spoorbedrijf, waar jaarlijks 2 miljard euro publiek geld in omgaat. Het idee ontstond in 2015, toen ProRail financiële problemen had. Het huidige kabinet legde het voornemen vast in het regeerakkoord.

De Raad van State noemt de argumentatie van de minister „niet overtuigend”. „Het wetsvoorstel lost geen knelpunten op.” Aan de andere kant zijn er wel financiële, juridische en organisatorische risico’s die „afbreuk kunnen doen aan de prestaties van de spoorsector”.

Eerder spraken spoorgoederenvervoerders en reizigersorganisatie Rover zich al uit tegen het plan. Zij vrezen dat het vervoer duurder wordt en punctualiteit en dienstverlening achteruit zullen gaan. Minister Van Veldhoven garandeert dat de omvorming niet zal leiden tot duurdere kaartjes of duurder goederenvervoer.

Drie vragen over ProRail E6