VVD: snel onderzoek naar verkeerschaos Hofplein in Rotterdam

Verkeer Een combinatie van werkzaamheden en verouderde verkeerssystemen zorgt voor chaotische toestanden en lange files.

Sinds begin dit jaar loopt het verkeer aan het Hofplein vast
Sinds begin dit jaar loopt het verkeer aan het Hofplein vast Foto Stadsarchief Rotterdam

De Rotterdamse VVD maakt zich grote zorgen over de verkeerschaos op het Hofplein. De liberalen pleiten voor een schouw. „Op korte termijn willen we met raadsleden en de verantwoordelijke dienst van de gemeente polshoogte nemen”, zegt VVD-raadslid Dieke van Groningen. „Wat gaat er nu goed, maar vooral; wat niet.”

Op het belangrijkste verkeersplein in Rotterdam loopt de frustratie sinds begin dit jaar hoog op. Fietsers slalommen, negeren gefrustreerd het rode licht of wachten eindeloos op groen. Passagiers van de trams ergeren zich groen en geel als het voertuig eindeloos moet wachten om het plein over te steken. En voor automobilisten is een ritje van het westen naar het oosten van Rotterdam bijna ondoenlijk.

De oorzaak van alle verkeersproblemen is het verouderde verkeerssysteem; het updaten van de verkeerslichten lukte niet. En dan zijn er nog de werkzaamheden op de Coolsingel die het probleem verergeren. Zo staan voetgangers, fietsers, automobilisten en trams minuten lang te wachten voor het rode licht. Ook als er niets aan komt. Het AD meldde onlangs dat het probleem waarschijnlijk pas deze zomer verholpen is, als er uiteindelijk nieuwe verkeerslichten worden geplaatst. De gemeenteraad is woensdagavond, na het ter perse gaan van deze krant, geïnformeerd over de verkeersproblemen op het Hofplein.

Rotterdam wil het verkeer hufterproef maken

„We horen heel veel klachten over het Hofplein”, zegt Van Groningen. „Voor gebruikers van elk type vervoer; de tram, fiets of auto, is het plein onoverzichtelijk, druk en gevaarlijk.” Tijdens de storm was het probleem nog groter. „Door het losgewaaide dak op de Jonker Fransstraat was ook de Goudsesingel afgesloten. Daardoor stond het verkeer helemaal vast.” Dat de oplossing pas deze zomer komt, duurt te lang, vindt zij. Zeker omdat Rotterdammers deze maanden door het slechte weer eerder geneigd zijn de auto te pakken. „En dat moet ook kunnen.” Tijdens de schouw wil Van Groningen onderzoeken of er alternatieven zijn.

Bijvoorbeeld door verkeersregelaars in te zetten bij drukte, in gesprek te gaan met omliggende bedrijven om het personeel ‘gedoseerd’ te laten vertrekken of door de doorstroom op de wegen rondom het Hofplein te verbeteren. „Ik denk aan een groene golf op de Schiekade.” Want ook al staat het licht op het Hofplein ein-de-lijk op groen, dan nog is doorrijden soms onmogelijk omdat verderop het verkeerslicht op rood staat, ziet Van Groningen.

Verkeer is op dit moment een heet hangijzer in de gemeente. De raadscommissie vergadert woensdagavond over de Rotterdamse Mobiliteits Aanpak. In dit vervoersplan is het Hofplein aangewezen als een van de Big Five; vijf gebieden die flink worden aangepakt. Het verkeersplein moet het beginpunt worden van een „groene long” die loopt tot de Westblaak. De verbinding moet groener worden en aantrekkelijker voor voetgangers en fietsers. „Maar dit traject moet ook goed toegankelijk blijven voor auto’s”, vindt Van Groningen. „Rotterdammers moeten de vrijheid behouden om te kiezen voor de auto.”