Recensie

Recensie Muziek

Footprints verbindt grensvervagend avontuur en festivalenergie

Pop De Palestijnse pianist Faraj Suleiman blijkt de ideale bruggenbouwer op Footprints Festival. Het festival schakelt slim tussen extase en intimiteit.

Palestijnse pianist Faraj Suleiman.
Palestijnse pianist Faraj Suleiman. Jelmer de Haas

Wat saxofonist Shabaka Hutchings precies wil vertellen aan het publiek zal voor altijd onduidelijk blijven. Is het zang, een dankwoord of zijn het opzwepende kreten? Vermoedelijk dat laatste, maar zelfs als de microfoon het zou doen, is het de vraag of hij te verstaan zou zijn. Zijn trio The Comet Is Coming produceert zo’n orkaan van geluid op drums, synths en sax, dat al het andere verstomt. Het publiek laat zich maar wat graag meesleuren in de extatische scheurjazzrock waarnaar al vanaf de middag is opgebouwd.

De tweede editie van Footprints in TivoliVredenburg is slim geprogrammeerd. Het festival zet in op de luisteraar voor wie grenzen van genres en culturen niet relevant zijn, maar die wel behoefte houdt aan de festivalijkpunten van indie, funk en elektronische muziek. Geen avant-gardistische experimenten, wel frisse popavonturen gestoeld op tradities uit alle windstreken.

Lees ook: Tshegue: Beats en ritmes van dik hout

Ruimte voor ontdekkingen

In de Ronda, het hoofdpodium, gaat het almaar stijgende energieniveau ten koste van subtiliteit, maar niemand maalt daar om. Voorafgaand aan The Comet had het Frans-Congolese Tshegue al een afropunkshow gegeven vol beats, gitaren en nog meer beats die naast heel rommelig ook heel enerverend was. Nog eerder was het de beurt aan Ibibio Sound Machine, West-Afrikaanse discofunk uit Londen, met glitterkostuum, vettige gitaarsolo’s en spacy synthesizers. Tegen de achtergrond van die festivalacts was in andere zalen ruimte voor ontdekkingen. Zo kleurt de jazz van Kefaya mooi met de Afghaanse volksmuziek van zangeres Elaha Soroor, maar het mist warmte. De Toearegrock van Imarhan is in orde, maar toch ook vooral bekend.

Het is het trio rond de Palestijnse pianist Faraj Suleiman dat de verrassing van het festival wordt door in de intieme Hertz-zaal het publiek eindeloos te boeien met een mix van minimalistisch klassiek, jazz en tempowisselingen naar beats die niet zouden misstaan in een stadionconcert. Wippend op zijn pianokruk en hangend in de tel weet hij subtiliteit te vangen met de energie waar je op een festival naar zoekt. Dan klinkt de kosmische storm van The Comet Is Coming niet eens zo vreemd meer, het is een ideale opmaat naar de nacht vol nog ongebruikelijker dj-beats.