Rusland: luchtmacht Israël bracht passagierstoestel in Syrië in gevaar

Damascus Volgens het Russische ministerie van Defensie gebruikte Israël een passagiersvliegtuig als ‘schild’ tegen het Syrische luchtafweersysteem.
Het Syrische staatspersbureau SANA gaf dit beeld vrij, dat naar eigen een zeggen een explosie toont na een Israëlische raketaanval in Damascus.
Het Syrische staatspersbureau SANA gaf dit beeld vrij, dat naar eigen een zeggen een explosie toont na een Israëlische raketaanval in Damascus. Foto AFP / via SANA

De Israëlische luchtmacht is door Rusland ervan beschuldigd een passagiersvliegtuig met 172 mensen aan boord in groot gevaar te hebben gebracht. Het incident zou zich hebben voorgedaan tijdens een Israëlische aanval in de buurt van de Syrische hoofdstad Damascus. Dat geeft het Russische ministerie van Defensie vrijdag te kennen in een verklaring.

Volgens minister Igor Konasjenkov vuurden Israëlische gevechtsvliegtuigen donderdag acht raketten af op buitenwijken van Damascus. Op datzelfde moment zou een Airbus-320 de daling naar het vliegveld van de stad hebben ingezet. Onderwijl werden door het Syrische luchtafweersysteem raketten ingezet tegen de inkomende raketaanval. Persbureau Reuters schrijft, gebaseerd op vliegtuigspotters, dat het vermoedelijk gaat om een toestel van de Syrische maatschappij Cham Wings Airline.

Het passagiersvliegtuig kon volgens Konasjenkov ternauwernood „de dodelijke zone van artillerievuur” ontwijken, zo citeert het staatspersbureau TASS. De verkeersleiding in Damascus dirigeerde de Airbus naar de militaire luchtbasis Khmeimim, waar ook Russische troepen zijn gestationeerd. Rusland zegt dat Israël het civiele toestel als ‘schild’ gebruikte tegen het Syrische luchtafweersysteem. Persbureau Reuters schrijft vrijdag dat noch het Israëlische leger noch het ministerie van Buitenlandse Zaken wil reageren op de beschuldigingen.

Lijnvluchten in oorlogsgebieden

Die aantijgingen komen een maand nadat een ander passagierstoestel, een Boeing, werd neergeschoten in Iran, kort na vertrek van de luchthaven van Teheran. Alle 176 inzittenden van dat Oekraïense vliegtuig kwamen daardoor om het leven. Na meerdere dagen betrokkenheid te hebben ontkend, gaf de Iraanse Revolutionaire Garde toe dat eigen troepen twee raketten op het vliegtuig hadden afgevuurd, omdat ze dachten dat het zonder toestemming te dicht bij een militaire basis vloog.

Lees ook: Vliegen over conflictgebied gebeurt nog

In 2014 deed zich een gelijkende ramp voor met de vlucht MH17, die werd neergehaald in Oekraïne. Sinsdien wordt een debat gevoerd over de vraag of passagiersvluchten over conflictgebieden moeten gaan. Sinds 2016 delen luchtvaartmaatschappijen in Nederland onderling informatie over dreigingen. De Europese luchtvaartorganisatie (EASA) geeft ook advies over de risico’s van vliegen boven bepaalde regio’s. Regeringspartij D66 stelde in januari van dit jaar voor dat luchtvaartmaatschappijen voortaan niet meer zelf mogen beslissen of ze over dergelijke gebieden vliegen.