Na Amsterdam Beach en Castle nu ook ‘Amsterdam Wetlands’

Talk of the Town / Amsterdam Steeds meer plekken in Nederland krijgen ‘Amsterdam’ voor hun naam geplakt. Nu is ook Waterland aan de beurt. Pardon: Wetlands.

Waterland, veenweidegebied boven Amsterdam. Het maakt nu deel uit van Amsterdam Wetlands.
Waterland, veenweidegebied boven Amsterdam. Het maakt nu deel uit van Amsterdam Wetlands. Foto Michiel Wijnbergh

Het is een prachtige naam, Waterland, voor het veenweidegebied bij Broek in Waterland, Ilpendam, Uitdam, Monnickendam. Land dat tussen water en land zweeft, oer-Hollands dus. Maar recent werd bekend dat Waterland onderdeel is van Amsterdam Wetlands, een 12.000 ha groot natuurgebied dat het voormalige Nationaal Landschap Laag Holland bevat, ruwweg tussen de stedelijke regio’s Amsterdam en Alkmaar.

Deze nieuwe naamgeving past in de hoofdstedelijke kosmopolitische allure. Met taalkundig imperialisme trekt de stad de wijde omgeving naar zich toe: Zandvoort heet voortaan Amsterdam Beach, het Muiderslot Amsterdam Castle, zelfs de Friese Meren komen nu binnen de stadsgrenzen als Amsterdam Lake District. Almere is Amsterdam Newland en de Betuwe heet vanuit Amsterdams perspectief Amsterdam Fruitgarden.

Volgens Peter Pot, merkstrateeg van het bedrijf Go! Total Branding, is „Amsterdam een merknaam geworden en schuilt er achter de verengelsing een commerciële reden, ingegeven door Amsterdam City Marketing: de Engelse namen moeten buitenlandse toeristen aantrekken, maar dat maakt de stad onleefbaar. De Amsterdammers zelf bereik je er echter niet mee.”

Toerisme gaat toenemen

Directeur Vibeke Roeper van Genootschap Onze Taal maakt zich niet echt zorgen om inburgering van het Engels, „want taal ontwikkelt zichzelf. Klachten over de dominantie van Engels waren er twintig jaar geleden al.”

Roeper wijst op een ander, belangwekkend aspect van deze ontwikkeling: „Deze namen zijn een bewuste keuze van citymarketing om ervoor te zorgen dat mensen eerder de regio ingaan. Door het ‘Amsterdam’ te noemen klinkt het dichterbij. Toeristen denken bij Amsterdam Beach en Amsterdam Wetlands dat deze plekken vlakbij liggen en niet ergens ver weg. Dus de kans dat het toerisme in de buitengebieden toeneemt, is groot.”

Lees ook het interview met Zef Hemel: ‘Als het iconisch is, komen de toeristen’

Taalkundige Nicoline van der Sijs, verbonden aan het Instituut voor Nederlandse Taal, verbaast zich over de ‘gretigheid’ waarmee de Amsterdamse marketeers en horeca het Engels omarmen: „Je wordt overal in Amsterdam platgewalst door het Engels, in winkels en restaurants. Maar als toerist wil je toch de eigen cultuur en eigen taal van het land proeven. De Engelstalige citymarketing van Amsterdam haalt de identiteit van de stad weg. Terwijl de toeristen daarvoor komen.”

Ook intern verengelst de stad: ‘The Olympic’ is het gebied rondom het Olympisch Stadion en projectontwikkelaars noemen de wijken die verrijzen aan het IJ (‘Amsterdam Docks’) met graagte The Cube, The Grid en The Twins.

Nieuw natuurgebied: enorme urgentie

Toch heeft de naam Amsterdam Wetlands (spreek uit: Amsterdam en niet ‘Emsterdem’) het nieuwe natuurgebied „een enorme urgentie gegeven”, aldus landschapsarchitect en projectectleider Saline Verhoeven van Landschap Noord-Holland. „De naam wetlands geeft, anders dan Laag Holland, aan dat dit een gebied is van internationaal belang, bijvoorbeeld voor trekvogels. Het gehele gebied ging achteruit door bodemdaling en inklinking van het veen.”

Hoewel Amsterdam Wetlands als een toeristenpleister klinkt en er in diverse dorpen al airbnbs worden aangeboden, „is dat niet het voornaamste belang”, aldus Verhoeven. „Provincie en kabinet investeren 9 miljoen euro in de wetlands. De brede samenwerking met uiteenlopende partijen, waaronder Natuurmonumenten, Staatsbosbeheer en Landschap Noord-Holland, kan alleen als we de term wetlands hanteren. Dat zijn op wereldschaal erkende natuurgebieden. Die naam heeft dit initiatief gegenereerd.”

Het initiatief kon alleen met de term ‘wetlands’: dat zijn op wereldschaal erkende natuurgebieden

Worden de dorpen in de wetlands niet een soort Giethoorn? Daar is Verhoeven niet bang voor: „We beseffen dat de recreatiedruk in deze regio groeit, maar die gaan we beslist sturen en zodanig ontwerpen dat de balans tussen rust en natuurbescherming in de wetlands en toerisme goed is. Er komen meer fiets- en wandelpaden en vaarroutes. We werken aan een ‘Recreatief Grid’ die hotspots verbindt en naast toegankelijke gebieden ook veel ontoegankelijke plekken creëert.”

Taalpurisme of niet: Amsterdam Wetlands heeft meer dan Laag Holland de aandacht voor dit gebied een boost gegeven. Het is zoals Vibeke Roeper zegt: „Soms drukken we ons in het Engels mooier, lekkerder en beter uit.”

Reageren

Reageren op dit artikel kan alleen met een abonnement. Heeft u al een abonnement, log dan hieronder in.