Recensie

Recensie Film

Een overduidelijke boodschap tegen bendegeweld

Misdaad YouTube-sensatie Rapman maakte het semi-autobiografische ‘Blue Story’. Zijn teksten maken een bekend verhaal weer origineel en geven de film allure en attitude.

Marco (Michael Ward) in een scène op de oude school van regisseur Andrew Onwubolu in Londen, in Blue Story.
Marco (Michael Ward) in een scène op de oude school van regisseur Andrew Onwubolu in Londen, in Blue Story. foto NICK WALL

Na het zien van Blue Story vraag je je af waarom Engeland met al z’n kitchensinkfilms en sociaal-realisme van veteraanregisseurs als Ken Loach eigenlijk nu pas iets van een ‘urban cinema’ begint te ontwikkelen. Zo’n beetje als de Franse banlieue-films, met als ultiem klassiek voorbeeld natuurlijk La haine. En die is alweer uit 1995, alhoewel geen dag verouderd. Op het afgelopen IFFR was echter Rocks te zien, over een groepje vriendinnen in Oost-Londen. Het semi-autobiografische Blue Story van rapper en YouTube-sensatie Rapman (Andrew Onwubolu) is vanaf deze week te bekijken in de Nederlandse bioscopen.

Het is een Britse Boyz N the Hood, een moderne West Side Story, maar dan een kwartslag gedraaid. Het liefdesverhaal zit er nog wel in, maar de plot focust op de vriendschap tussen tienerjongens Timmy en Marco (Micheal Ward, net bij de BAFTA’s met een Rising Star Award bekroond), die bij toeval ieder in een ander postcodegebied wonen, en daardoor tegenover elkaar komen te staan en het slachtoffer worden van een gruwelijke gangoorlog.

Lees ook het interview met de regisseur: ‘Het ganggeweld is niet meer zo erg als toen ik opgroeide’

Zoals bij veel YouTubers die de overstap naar film maken is het verhaal eenvoudig, met z’n overduidelijke anti-geweldsboodschap zelfs wat pamflettistisch en de visuele stijl vlak. Maar dat wordt meer dan goed gemaakt door de energie van de film, en met name door de geniale ingreep van Rapman om zelf als verteller op te treden, een eenmanskoor dat commentaar levert op deze ‘urban tragedy’. Zijn teksten maken een bekend verhaal weer origineel en geven de film allure en attitude.