Alsof je in een slaapzak loopt

Van de straat Van de catwalk naar onze kledingkast. Voor welke modetrends we vallen en waarom. Deze keer: de lange donsjas.

Foto’s Cora Bronkers & Allard Faas

Wat?

Het donsjack, ook wel puffer of puffa, beheerst al jaren het Nederlandse straatbeeld. Er zijn dan ook bijna geen kledingstukken die prettiger zijn om te dragen: letterlijk vederlicht, altijd warm genoeg en zelden te warm. Het enige nadeel is dat het dons afkomstig is van ganzen en eenden. Zelfs nu in Europa alleen dons van dode dieren mag worden gebruikt, en veel merken geen dons meer gebruiken van gedwangvoederde ganzen, blijft het zo dat het fokken van eenden niet diervriendelijk is: eenden horen in het water, maar worden, in elk geval in Nederland, in stallen gehouden.

Het donsjack werd in de jaren dertig van de vorige eeuw uitgevonden door de Amerikaanse sportkledingmaker Eddie Bauer, nadat hij zelf bijna fataal onderkoeld was geraakt bij het vissen. In dezelfde tijd ontwierp ook de Amerikaanse modeontwerper Charles James een elegante, witsatijnen ‘avondpuffer’.

Het functionele donsjack kwam in de jaren tachtig in de mode dankzij een Milanese jongerencultuur die Paninari werd genoemd en, zoals zoveel grote modetrends van de afgelopen veertig jaar, de hiphop.

Dat het donsjack, en zoals hier de donsjas, de afgelopen jaren volumineuzer is dan ooit, is voor een groot deel te danken aan hypemerk Balenciaga. Ontwerper Demna Gvasalia is een van de grote krachten achter het ruime silhouet van nu, en heeft vanaf zijn eerste show voor het merk, in 2016, het oversized donsjack op de catwalk laten zien.

Vlnr: Mearvin, Maja, Norine en Idris

Foto’s Cora Bronkers & Allard Faas

Wie?

Mearvin Deekman (45), lounge-manager bij het W Hotel, kreeg zijn jas van G-Star Raw twee weken geleden van zijn vriendin, maar hij had al eerder een lange donsjas. „Hij zit heerlijk, je bent tot aan je kuiten warm. En ik vind het meer high fashion dan een donsjack.”

Maja Zilic (36), recruiter bij een uitzendbureau, is vegetariër, en koos daarom dit najaar bewust voor een jas van Monki met een synthetische vulling. „Heerlijk warm, en je kunt hem zelf wassen.” Omdat de meeste mensen donkere kleuren dragen in de winter, vindt zij het leuk juist lichte tinten te dragen. „En crème is een trendkleur dit seizoen.”

Norine Dap (46), projectmedewerker bij de Gemeente Rotterdam, vermoedt dat haar jas, van Kiomi, ook gevuld is met synthetisch materiaal. „Echte donsjassen zijn meestal duurder.” Voor haar is een lange gewatteerde jas vooral praktisch: „Ik draag graag jurken en rokken naar mijn werk, en zo blijf ik toch warm.” Deze heeft als extra pluspunt een ceintuur, zodat „je er niet zo bol en groot in lijkt als in de meeste donsjassen.”

Als er licht op komt, verschijnt op de donsjas van filmacademie-student Idris Bakker (21) een regenboog. Haar deels met dons gevulde jas is van het Nederlandse merk Daily Paper. „Ik vind het een tof merk. En deze jas zit zo lekker dat het net een slaapzak is. Als ik hem draag, voel ik me ready voor alles.”

Foto’s Cora Bronkers & Allard Faas