Tomaatjes kiezen omdat ze in hergebruikt plastic zitten

Groen doen Elke week gidst NRC je richting een duurzaam leven.

Foto Getty Images

We houden er misschien niet zo van, maar we gebruiken het wel. Volgens een onderzoek van ING vorig jaar gebruikt de gemiddelde Nederlander zo’n 1.500 plastic verpakkingen per jaar. Van emmertjes voor tomaatjes tot flessen voor frisdrank.

Vanwege die grote aantallen en vanwege het dubbele gevoel – handig maar niet duurzaam – is de druk groot om zoveel mogelijk gerecycled materiaal te gebruiken. Initiatieven zijn er volop.

Zo gebruikt Coca-Cola sinds begin dit jaar voor vier merken, onder meer Chaudfontaine, voor 100 procent hergebruikt PET-materiaal, oftewel r-PET. Op die manier wordt volgens de fabrikant in Nederland jaarlijks vijf miljoen kilo plastic bespaard: 15 procent van de flessenstroom van Coca-Cola is volledig gerecylced en de rest van de flessen bestaat voor minimaal de helft uit hergebruikt PET.

Omdat het om voedingswaren gaat, zijn de eisen hoog. Soms krijgt het plastic naar verluidt zo veel bewerkingen – zoals wasbeurten – dat die de milieuwinst beperken. Sommige fabrikanten werken inmiddels met verschillende lagen plastic, waarbij alleen de binnenste volledig uit nieuw (‘virgin’) materiaal bestaat.

De productie is niet de enige uitdaging. Nu de vraag groter wordt, begint de inzameling van voldoende bruikbaar plastic steeds meer een uitdaging te worden. Want als hergebruik door een tekort aan gebruikt plastic serieus duurder gaat worden dan nieuw materiaal, is het de vraag hoe sterk de afnemers in hun schoenen staan om geen ‘virgin’ te gebruiken. Volgens schattingen bestaat zo’n 10 procent van de PET-verpakkingen nu volledig uit hergebruikte stoffen.

Druk van supermarkten

De ambities zijn groot, al dan niet onder invloed van de overheid. Zo heeft de staatssecretaris vorig jaar met bedrijven afgesproken dat in 2025 plastic verpakkingen voor meer dan 35 procent uit gerecycled materiaal bestaan. De afspraak is ook dat het totale volume aan plastic verpakkingen dan 20 procent lager zal liggen in vergelijking met 2017. Maar het zijn allemaal afspraken, van dwingende wetgeving is geen sprake.

Lees ook: Brood, groente en een berg plastic, hoe veranderen we dat?

Druk is er ook van de supermarkten. Zo wil Jumbo dat over vijf jaar de helft van al het plastic verpakkingsmateriaal in de winkels uit hergebruikt materiaal bestaat.

Maar de grootste druk kan natuurlijk van de consument komen. Nu r-PET steeds vaker wordt gebruikt voor tomaatjes of frisdrank kan een stempeltje of stickertje met ‘100 procent hergebruikt PET’ zomaar een verkoopargument worden.