De Britse krant The Guardian gaat geen advertenties meer plaatsen van olie- en gasbedrijven. Het dagblad claimt dat het de eerste grote, wereldwijde nieuwsorganisatie is die geen reclamegeld meer aanneemt van producenten van fossiele brandstoffen. In september meldde de kleine Zweedse krant Dagens ECT al geen advertenties voor fossiele brandstof meer te plaatsen. Milieu-activisten stellen al langer dat energiebedrijven dure reclamecampagnes gebruiken om hun activiteiten te ‘groenwassen’. De stap past volgens The Guardian in een breder beleid om schoner te werken. Meer dan sommige andere media voert de krant een activistisch beleid ten aanzien van het klimaat. Zo gebruikt het blad sinds mei niet langer woorden als ‘klimaatverandering’, maar spreekt men over ‘crisis’ en ‘noodtoestand’. (NRC)
N.B. Het kan zijn dat elementen ontbreken aan deze printversie.
Milieu
The Guardian plaatst geen reclame meer van vervuilers
Een versie van
dit artikel
verscheen ook in
NRC Handelsblad
van 30 januari 2020