Op de eerste bladzijde van Het bolwerk, het literair-journalistieke werk dat Zweden wakker schudde, nadert de journaliste haar prooi. Jean-Claude Arnault, artistiek leider van het Stockholmse cultuurcentrum Forum. Ze treft hem achter een rode deur, bovenaan een steile trap, in een „witgeverfd vertrek zonder ramen”. Er heerst, schrijft Matilda Gustavsson, een „mompelende stilte”. Opmerkelijk verwoord, maar je voelt ’t meteen. Evenals de lading van wat ze hem hoort uitspreken: ‘Kijk eens aan, nu komen er meisjes!’
Arnault was de reden dat de Nobelprijs voor Literatuur in 2018 in crisis raakte – en de uitreiking een jaar opgeschort werd. Als echtgenoot van een van de Nobel-juryleden kon hij zich jarenlang vergrijpen aan vrouwen – het was bekend, maar werd toegedekt, om gezichtsverlies voor het instituut te voorkomen.
Maar dat bleef niet duren: nu kwamen er meisjes. De Zweedse Gustavsson (1987) maakte er hét Europese #metoo-verhaal van.