Belasting dieselbezitters kan te hoog zijn door slechte registratie

Fijnstoftoeslag Sinds dit jaar betalen automobilisten extra voor fijnstofuitstoot. De registratie waarop de taks gebaseerd is, zou niet altijd kloppen.
Archiefbeeld. Dieselmotoren die boven bepaalde fijnstofuitstootwaarden uitkomen betalen extra belasting.
Archiefbeeld. Dieselmotoren die boven bepaalde fijnstofuitstootwaarden uitkomen betalen extra belasting. Foto Lex van Lieshout/ANP

Duizenden bezitters van dieselauto’s lopen het risico dat ze te veel motorrijtuigenbelasting moeten betalen omdat de roetuitstoot van hun auto niet goed staat geregistreerd. Het gaat om auto’s waarvan bijvoorbeeld niet juist is vastgelegd of ze een roetfilter hebben. Van duizenden voertuigen is inmiddels al duidelijk dat de gegevens niet klopten, bevestigt registratie-instantie RDW vrijdag na berichtgeving van het AD.

Sinds begin dit jaar moeten bezitters van auto’s die boven bepaalde grenzen van fijnstofuitstoot uitkomen een toeslag van 15 procent betalen, gemiddeld 225 euro per jaar. Of de fijnstofgrens wordt overschreden, wordt vastgesteld op basis van het kentekenregister van de RDW.

Vooral bij auto’s die rond het jaar 2000 los zijn geïmporteerd gaat het mis, volgens de RDW. Bij de invoer worden de gegevens overgenomen van de registratie in het land waar de auto is gekocht, meldt de instantie. Dat zou door Europese wetgeving onvermijdelijk zijn. De gegevens zijn echter niet altijd volledig of juist, waardoor ze gecorrigeerd moeten worden. Dat gaat soms niet goed, volgens de dienst vooral doordat er rond de eeuwwisseling minder aandacht was voor de registratie van uitstootcijfers.

Geboortebewijs opvragen

Het AD noemt een aantal voorbeelden van (grote) aantallen auto’s waarvan de registratie niet bleek te kloppen. Zo kregen vorige week 5.590 mensen een brief omdat niet goed was vastgelegd dat de fabriek al een roetfilter had gemonteerd. Vorige maand werden 787 dieselrijders aangeschreven omdat de uitstoot in de verkeerde meeteenheid was ingevoerd: milligrammen in plaats van grammen. Het leek daardoor alsof de auto’s duizend keer zo veel fijnstof uitstootten als daadwerkelijk het geval was, aldus de krant. De RDW bevestigt dat deze brieven verstuurd zijn.

Bezitters van een auto die los uit het buitenland is gehaald, doen er volgens de RDW goed aan om te controleren of alle gegevens goed geregistreerd zijn. Als in het kentekenregister bij de uitstoot een nul staat, kan de eigenaar bij de fabrikant een zogenoemd Certificaat van Overeenstemming (CVO) opvragen. In dat ‘geboortebewijs’ van de auto, zoals de RDW het samenvat, staan de juiste gegevens. Die kunnen dan in de systemen worden bijgewerkt.