Hormuz-missie gaat ondanks gespannen situatie gewoon door

Marineschip Het kabinet ziet ook na de veranderde veiligheidssituatie in de regio geen reden de missie naar de Straat van Hormuz af te blazen. Dinsdag vertrekt een fregat.
Een schip in de haven van Ras Al-Khair in Saudi-Arabië.
Een schip in de haven van Ras Al-Khair in Saudi-Arabië. Foto Giuseppe Cacace/AFP

Het kabinet ziet ondanks de gespannen en veranderlijke situatie in de regio rond de Perzische Golf geen reden om de missie in de Straat van Hormuz terug te draaien, die vrije doorvaart voor het scheepsverkeer moet garanderen. Het fregat Zr.Ms. De Ruyter vertrekt daarom dinsdag gewoon volgens planning voor zes maanden naar de Straat van Hormuz, maakte het ministerie van Defensie vrijdag bekend.

Omdat de spanningen in de regio na de liquidatie van de Iraanse generaal Qassem Soleimani door de Verenigde Staten, eerder deze maand, hoog opliepen, wilde een aantal partijen in de Tweede Kamer dat het kabinet opnieuw naar de missie zou kijken. Minister Stef Blok (Buitenlandse Zaken, VVD) schrijft na die nieuwe afweging aan de Kamer dat zich de afgelopen weken geen bijzondere incidenten hebben voorgedaan in de Perzische Golf.

„De situatie in de regio blijft gespannen en is veranderlijk, maar voor nu blijft het kabinet bij het besluit tot een bijdrage aan EMASOH. Zoals gebruikelijk vindt op doorlopende basis een risico-inschatting en overleg met Europese partners plaats, naar aanleiding waarvan zo nodig een nieuwe weging gemaakt zal worden door het kabinet.”

Lees ook dit NRC-commentaar: Rust in het Midden-Oosten is even terug maar de schade is er niet minder om

Luchtsteun

Het Nederlandse marineschip dat dinsdag vertrekt heeft ook een NH90-helikopter van het Defensie Helikopter Commando (DHC) aan boord. Als het nodig is kan bovendien ook Frankrijk luchtsteun verlenen, laat Blok de Kamer weten.

In de Straat van Hormuz en de Golfregio vonden vorig jaar enkele ernstige incidenten plaats, waarbij zes olietankers zwaar beschadigd raakten en twee schepen werden vastgehouden. De Europese missie onder Franse leiding moet herhaling van dergelijke incidenten voorkomen. Vrij scheepsverkeer door de Straat van Hormuz is van groot belang. 20 tot 30 procent van de wereldwijde olieconsumptie wordt via de waterweg vervoerd.

Correctie (25 januari 2020): In het fotobijschrift stond dat een olietanker in de Straat van Hormuz te zien is. Dat klopt niet en is aangepast.