‘Duitse gemeenten dwongen aanpassingen onderzoek trein Berlijn-Amsterdam af’

De burgemeester van Bad Bentheim en politici uit de stad Rheine zouden via e-mails en brieven druk hebben uitgeoefend op onderzoekers.
Internationale trein op het perron van Amsterdam Centraal. Deze trein rijdt niet naar Berlijn.
Internationale trein op het perron van Amsterdam Centraal. Deze trein rijdt niet naar Berlijn. Foto Sabine Joosten / Hollandse Hoogte

Twee Duitse gemeenten hebben een onafhankelijk onderzoek naar een snellere trein tussen Amsterdam en Berlijn beïnvloed. Dat meldt Reporter Radio vrijdag op basis van eigen onderzoek. De grensplaats Bad Bentheim en het iets verderop gelegen Rheine zouden niet willen dat in het onderzoek de optie werd genoemd hun stations over te slaan.

De rechtstreekse trein tussen Amsterdam en Berlijn doet 6 uur en 20 minuten over de afstand. De relatief lange reistijd komt mede door het grote aantal stations waar de trein stopt: zes in Nederland, tien in Duitsland. Zowel NS-topman Roger van Boxtel als minister Stientje van Veldhoven (Infrastructuur, D66) heeft de afgelopen jaren overlegd met Duitse partijen om de reistijd te verkorten, tot nu toe tevergeefs. Meer dan 15 minuten tijdwinst volgend jaar en 20 tot 40 minuten in 2025 zit er niet in, liet Van Veldhoven eerder aan de Tweede Kamer weten.

Er zijn al diverse studies verricht naar verbetering van de verbinding Amsterdam-Berlijn. De analyse die nu in het nieuws is, werd uitgevoerd op verzoek van Euregio, een samenwerkingsverband van Nederlandse en Duitse overheden in de grensregio. Dat wees de provincie Overijssel aan om het onderzoek te leiden. De analyse werd gedaan door het Nederlandse onderzoeksbureau Goudappel Coffeng en het Duitse Railistics.

Nadat de eerste bevindingen – inclusief de optie om Bad Bentheim en Rheine te schrappen – werden voorgelegd, zou de druk zijn begonnen. De burgemeester van Bad Bentheim en politici uit de stad Rheine zouden via e-mails en brieven contact hebben opgenomen met zowel Euregio als de provincie Overijssel. Hun doel was te voorkomen dat in het onderzoek de optie besproken zou worden dat de stations in Bad Bentheim en Rheine van het traject Amsterdam-Berlijn zouden verdwijnen.

Commotie ontstaan

Naar aanleiding van de commotie door de berichten besloten de projectpartners volgens Reporter Radio de onderzoeksvraag aan te passen. Uiteindelijk kwam het rapport eind 2017 uit. Hierin werd het schrappen van de stations van Bad Bentheim en Rheine inderdaad niet als optie genoemd. Dit terwijl de optie om Hilversum, Amersfoort, Apeldoorn, Deventer, Almelo en de Duitse stations Bünde of Bad Oeynhausen te schrappen wél wordt besproken.

Een woordvoerder van de provincie Overijssel zegt zich desgevraagd niet in het verhaal van Reporter Radio te herkennen. Zij kan niet uitleggen waarom de mogelijkheid van het schrappen van Bad Bentheim en Rheine niet in het onderzoek wordt besproken. De burgemeester van Bad Bentheim zegt zich tegenover het radioprogramma niet te herinneren wat er is gebeurd. Een politicus uit Rheine erkent een brief te hebben gestuurd, maar niet de bedoeling te hebben gehad het onderzoek te beïnvloeden. Goudappel Coffeng wilde vrijdag niet inhoudelijk reageren.