Recensie

Recensie Muziek

070 Shake heeft genoeg aan alleen haar stem

Rap De carrière van zangeres 070 Shake uit New Jersey kwam in een stroomversnelling toen Pusha T haar ontdekte. Nu stelt ze haar debuutalbum ‘Modus Vivendi’ voor in de Melkweg.

070 Shake. Foto Patrick Kenawy
070 Shake. Foto Patrick Kenawy

Door de samenwerkingen met Pusha T, Kanye West en Nas leek de Amerikaanse 070 Shake, aanvankelijk vooral op Soundcloud actief, op te bouwen naar een momentum en een eigen album. Dat verscheen krap een week voor haar show in Amsterdam, op een drukke vrijdag waarop ook Eminem en Halsey nieuwe langspelers releasten en nieuw werk van Mac Miller postuum werd uitgebracht.

Wellicht krijgt haar officiële debuut daardoor nog niet de aandacht die het verdient, maar de paar honderd aanwezigen in de Oude Zaal van de Melkweg in Amsterdam zingen in ieder geval volop mee. Dat gebeurt voornamelijk bij het als single uitgebrachte ‘Guilty Conscience’.

Onverwachte wendingen

070 Shakes muziek blijkt moeilijk te typeren; het ene moment dreunen er vuige electrobassen over de vloer waar ze ietwat paniekerig overheen zingt, het andere moment verdwijnen haar uithalen haast compleet in een distortioneffect over golvende ambienttonen. Het houdt de show en zelfs ieder nummer spannend. Veel van de – soms Kanye-esque – producties nemen onverwachte wendingen. Als er dan toch een stempel op moet: innovatief.

070 Shake. Foto Patrick Kenawy

Maar bij de inleidingen, die ze soms a capella uitvoert, horen we de echte stem van Shake, en die blijkt behoorlijk uniek. Met een rafelrandje én een snik. In de tweede helft van de show komen flarden vrolijke synthpop, dance en trage trap voorbij. Daarbij verandert haar gedaante soms van introverte rapper naar een punk-attitude.

Ze bewijst niets meer nodig te hebben dan een opengetrokken blik fijne producties én die fantastisch karakteristieke stem. De Oude Zaal van de Melkweg is sowieso niet haar eindstation, 070 Shake staat vast snel op een groter Nederlands podium.