Supermarkten

Marktaandeel Albert Heijn stagneert, rivaal Jumbo komt in rap tempo dichterbij

Supermarktketen Albert Heijn ziet uitdager Jumbo in snel dichterbij komen. Het Zaanse bedrijf is weliswaar nog altijd ruimschoots de grootste in Nederland, maar het marktaandeel van Albert Heijn stagneert. Het Brabantse Jumbo wint daarentegen in rap tempo terrein, werd woensdag duidelijk uit jaarlijkse cijfers van marktonderzoeksbureau Nielsen.

Albert Heijn had volgens de onderzoekers vorig jaar een marktaandeel van 34,9 procent, ongeveer evenveel als de laatste jaren. Het aandeel van Jumbo steeg daarentegen van iets meer dan 19 procent naar 21 procent. Dat heeft onder meer te maken met de overname van de Emté-supermarkten, die Jumbo samen met branchegenoot Coop deed. Ook Coop won daardoor enigszins aan marktaandeel, blijkt uit de Nielsen-cijfers.

Jumbo is bovendien nog lang niet klaar met groeien, liet financieel directeur Ton van Veen vorige maand aan NRC weten. Het bedrijf wil de komende tijd „een inhaalslag maken” in de grote Nederlandse steden, waar het nu nog „ietsje ondervertegenwoordigd” is. Jumbo nam daarom onlangs al zeventien stadswinkels van warenhuisketen Hema over, en recenter nog eens zes filialen van concurrenten Marqt en Ekoplaza. (NRC)