Het betere breiwerk: de spinsteek op de catwalk

Parijs

Op de mannenmodeweek in Parijs zag een breisteek van Nederlands ontwerp voorbijkomen: de spin.
Trui met spinsteek van ontwerper Joost Jansen
Trui met spinsteek van ontwerper Joost Jansen Foto Jonas Fogh / Survival of the fashionest

Achter elke modeontwerper zitten mensen die, vaak anoniem, bijdragen aan de collectie. Een ontwerpteam, stagiairs, de mensen die de kleding in elkaar zetten. Ontwerper Joost Jansen, zelf jaren actief achter de schermen bij de Belgische ontwerper Walter Van Beirendonck en de Deense Henrik Vibskov, werkt voor zijn twee jaar oude merk Survival of the Fashionest bijvoorbeeld samen met 250 Bulgaarse ‘oma’s’ (lees: vrouwen van boven de 50) die zijn kleurrijke, speelse en experimentele kledingstukken met de hand maken. En met Loret Karman van De Amsterdamse Steek, dat breicursussen en –workshops aanbiedt. Voor zijn vijfde collectie, die vrijdag werd geshowd tijdens de mannenmodeweek in Parijs, zocht Jansen onder meer een nieuwe breitechniek met ladders. Een opdracht die via Karman terechtkwam bij cursist Nienke Denekamp, in het dagelijks leven fotoredacteur, tekstschrijver en tv-redacteur.

Denekamp, die als kind leerde breien en nu bezig is met haar derde cursus bij De Amsterdamse Steek, begon met een breitechniek die gebruikt wordt voor een klassiek damesvestje uit Staphorster klederdracht. In een plaatselijke winkel die de vestjes nog verkoopt, had ze in het verleden eens gevraagd of iemand haar de steek kon uitleggen, maar ze konden haar niet helpen – de vestjes worden tegenwoordig machinaal gebreid. Een YouTube-filmpje, waarin een nota bene Amerikaanse breiliefhebster de techniek demonstreert, bood uitkomst. Door op gezette momenten een steek een aantal lussen naar beneden te laten vallen en uit te rafelen, en daar later weer in de averechte kant een rechte steek te maken, of andersom, ontstaat een patroon van driedimensionale bolletjes. Denekamp paste hem voor Jansen onregelmatig toe, en liet de steken niet altijd ver vallen, zodat het breiwerk platter bleef, en je er grote spinnen op ziet zitten – haar variatie op de steek is dan ook ‘de spin’ gedoopt – en ze gebruikte dikke naalden bij een dunne wol. Jansen paste hem toe in een gestreepte mohair trui. Door de onregelmatige spinnen krijgen de strepen, zegt hij, „een gecontroleerde imperfectie.”

Tijdens de show zag Denekamp haar spin voor het eerst in een hele trui: een bijna tot op de knie reikend kledingstuk met paarse, blauwe, bruine en beige strepen. Wat vond ze van Jansens ontwerp? „Heel grappig. Maar zelf draag ik liever geen kleren met humor.”

Het filmpje waarin de steek van het Staphorster vestje wordt uitgelegd.