Recensie

Recensie Muziek

Jazz met snel geplaatste straatkunst als inspiratie

Als een muzikale windvaan kan pianist Rembrandt Frerichs van richting veranderen. Er is zijn ver reikende passie voor de poëzie van Arabische muziek. Er zijn klassieke uitdiepingen die zijn basis als pianist verstevigen. Er is de jazz met zijn trio (bassist Tony Overwater en drummer Vinsent Planjer), waarin al die elementen terugkomen.

Voor Graffiti Jazz is het trio geïnspireerd door straatkunst; de kleuren, de spanning van snel geplaatste graffiti. Dat is direct terug te horen in de gespierde moderne opening ‘Binnen Zonder Kloppen’. Of een stuk als ‘Skoeba’ met sterk ritmische loopjes. In deconstructies van gangbare jazzritmiek, Frerichs is een ritmisch denker die graag goochelt met maatsoorten, wordt het spannender. Ruwer – meer ‘street’ zo je wilt. Zeker als Planjer rijkelijk gaat decoreren.

Het tweetal zachtmoedige ballades valt er wat buiten. De interpretatie van Paul Simons ‘50 Ways to Leave Your Lover’ zit dan weer vol spanning in harmonische kronkels.