Recensie

Recensie Muziek

Canto meandert in de handen van strijkers

Rond de Canto Ostinato van Simeon ten Holt ontstond een cult in Nederland. De luisteraars van klassieke zender Radio 4 stemden het stuk in oktober naar nummer vijf in de top-300 van de jaarlijkse Hart en Ziel Lijst. Die populariteit strekt zich ook uit tot musici. Ten Holt schreef de Canto voor piano, maar er circuleren inmiddels talloze versies. Zo schreef componist Marijn van Prooijen een nieuwe bewerking voor het Matangi Quartet. En eerlijk is eerlijk: het werkt als een tierelier. Meer dan bij piano ontwikkelt het stuk zich in handen van strijkers tot een meanderende rivier, een trage stroom waarin een rots of een engte soms een versnelling veroorzaakt.

Het Matangi ontpopt zich als de ideale vertolker. Wie van dit kwartet ooit Beethovens doorgecomponeerde Veertiende Strijkkwartet hoorde, weet dat deze strijkers een hypnotiserende lange spanningsboog kunnen weven. Die verslavende betovering weten ze ook op te roepen in de Canto Ostinato.