Opgelichte moeder is ‘verdrietig en boos. Zo boos’

WhatsApp-fraude De schade door WhatsApp-fraude is verdrievoudigd. Bij slachtoffer Claudia Langeraap deed de oplichter zich voor als haar dochter.

Claudia Langeraap is er nog steeds van ondersteboven. Ze is altijd heel voorzichtig, e-mailtjes die ze niet vertrouwt gooit ze gelijk weg en toch is ze nu opgelicht, via WhatsApp. „De eerste dagen nadat het was gebeurd, had ik het liefst in een hoekje zitten huilen. Je bent verdrietig en boos, zo boos”, zegt ze over de oplichterij die haar 6.500 euro kostte.

De schade door WhatsApp-fraude is vorig jaar verdrievoudigd ten opzichte van 2018, zo blijkt uit cijfers die de Fraudehelpdesk dinsdag verstrekte aan Nu.nl. De gemelde schade is in 2019 toegenomen tot 1.065.805 euro tegen 262.879 euro in 2018. Vermoedelijk is dit een fractie van het daadwerkelijk buitgemaakte bedrag. Volgens de Fraudehelpdesk blijkt uit onderzoek dat slechts tien procent van de WhatsApp-fraude bij het steunpunt wordt gemeld.

Bij Langeraap deden de oplichters zich voor als haar dochter, die op kamers woont. Op woensdag voor Kerstmis ontving ze een ongebruikelijk appje. ‘Hey mam, mijn mobiel is in de wasmachine beland. Ik heb een nieuwe telefoon. Het oude nummer kun je weggooien.’

Direct daarna werd Langeraap gebeld vanaf het nieuwe nummer. Toen ze opnam, hoorde ze niets.

„‘Ik hoor je niet’, appte ik terug”, zegt Langeraap. Uiteindelijk werd ze wel vijftien keer gebeld vanaf het nieuwe nummer en tussendoor werd ze bestookt met appjes. Ondertussen ook met een foto van haar dochter erbij, vermoedelijk overgenomen van haar Facebookprofiel. ‘Ik zit even met een urgent probleem en heb je hulp nodig. Ik moest vóór vandaag vier betalingen verrichten, maar ik kan niet bij mijn internetbankieren’, stuurde de persoon die zich uitgaf voor Langeraaps dochter.

Het feit dat haar vermeende dochter haar ook telefonisch probeerde te bereiken, wekte vertrouwen. „Bovendien had ik door het bombardement aan telefoontjes en appjes geen tijd om helder na te denken”, zegt Langeraap.

Eerst kreeg ze het verzoek om tweemaal 756,33 euro en tweemaal 856,27 euro over te maken naar een rekening van ABN Amro. Het zou gaan om niet-afgeloste leningen. Nadat Langeraap had betaald, appte haar ‘dochter’ dat ze nog wat achterstallige betalingen over het hoofd had gezien. Daarna werden de bedragen steeds hoger. „Ze kijken hoe ver ze kunnen gaan”, zegt Langeraap. Nadat ze in totaal 6.500 euro had overgemaakt, was haar rekening leeg.

Die nacht sliep ze slecht, omdat ze zich afvroeg waarom haar dochter opeens financiële problemen had. Op het nieuwe nummer kreeg ze geen gehoor. De volgende dag belde haar dochter vanaf haar oude nummer om even bij te kletsen. Toen besefte Langeraap dat ze was opgelicht. Van haar bank krijgt ze niets terug, omdat ze zelf het geld heeft overgemaakt. Ze heeft aangifte gedaan bij de politie.