Profiel

Nikkie haalt alweer 24 miljoen views

Nikkie de Jager De wereldwijde aandacht voor haar coming-out als transgender verheugt Nikkie de Jager. „Als ik één ding wil, is het andere kleine Nikkies helpen.”

Nikkie de Jager in bij de première van Mamma Mia! (2018)
Nikkie de Jager in bij de première van Mamma Mia! (2018) foto NOVUM/ FRANS VAN ZIJST

„Mijn boodschap verspreidt zich.” In een woensdagochtend opgenomen Instagram Story zegt Nikkie de Jager dat ze enorm blij is met de wereldwijde aandacht voor haar coming-out als transgender. „Want als ik één ding wil, is het andere kleine Nikkies helpen.”

Haar naam was dinsdag het op drie na meest ge-google-de woord wereldwijd. In 21 landen stond haar coming-outvideo op plek 1 in trending, volgens Google. Popster Ariana Grande, modeontwerper Marc Jacobs en minister Ingrid van Engelshoven (Emancipatie, D66) reageerden op haar video. CNN en BuzzFeed schreven over haar. Het aantal views van haar coming-outvideo stond woensdagochtend op bijna 24 miljoen.

De Jager (25), bekend als Nikkie Tutorials, is niet de eerste die op YouTube uit de kast komt, maar wel een van de grootste. Met 12,7 miljoen abonnees van haar YouTube-kanaal en 13,2 miljoen volgers op Instagram heeft ze waarschijnlijk meer volgers dan dat er Nederlanders zijn. De laatste vijf jaar groeide haar wereldfaam, mede dankzij samenwerking met supersterren als Jessie J (2017), Kim Kardashian (2017) en Lady Gaga (2019).

Met haar video probeert ze de controle over haar verhaal te behouden, zegt ze. Volgens haar werd ze gechanteerd door mensen die haar verhaal naar de pers wilden lekken. Precies om die reden houdt de transgemeenschap een dubbel gevoel over aan de coming-out. Manager Wesley van Os wil niets kwijt over de chantage. Of De Jager aangifte doet, wil hij ook niet zeggen.

Eigen bedrijf

„Sinds ik hersenen heb om na te denken” weet De Jager (1994, Wageningen) dat ze een meisje is. Sinds haar zevende draagt ze meisjeskleren. Op haar veertiende begint ze met hormonen, met negentien is haar transitie voltooid. In haar jeugd is ze veel gepest, vertelde ze in een video.

In juni 2008, het jaar dat ze met hormonen begint, verschijnt haar eerste make-uptutorial, meteen in het Engels. Ze volgt een cursus bij make-upartiest Pascale Tesser en voegt zich later bij haar Colourfool Agency. Ze werkt voor tv-shows als Holland’s Next Top Model en tijdschriften als Marie Claire en Linda.

In 2014 kiest ze voor haar eigen bedrijf. In 2015 uploadt ze de video ‘The Power of Makeup’ waarin ze slechts één helft van haar gezicht opmaakt. Het is, met 41 miljoen views haar populairste video tot nu toe. Ze wil laten zien dat make-up niet iets is waar je je voor moet schamen, schrijft ze eronder. Haar vette, zware cosmetica-stijl biedt miljoenen fans een welkom alternatief voor de make-uploze trend.

De Jager verdient vermoedelijk enkele miljoenen per jaar – volgens haar verbiedt Google openheid over haar inkomen. SocialBlade, dat cijfers bijhoudt over sociale media, schat dat haar inkomsten uit YouTube-advertenties ergens tussen de 86.400 en 1,4 miljoen euro liggen. Volgens de Instagram-app Hopper kan De Jager 30.000 dollar per gesponsorde Instagram-post vragen. Daar komt haar samenwerking met grote make-upmerken als Maybelline, Too Faced en Ofra nog bij.

Achteraf ‘uit de kast’

Het verschil met andere bekende transgenders zoals Kelly van der Veer van Big Brother (2001) of met Valentijn de Hingh, die zich vanaf het begin van haar transitie liet volgen voor de documentaire Valentijn (2007), is dat De Jager al een grote carrière had vóór haar coming-out. Ook komt het zelden voor dat een BN’er zijn transverleden pas bekendmaakt ná zijn of haar transitie. Journalist en theatermaker Mounir Samuel en schrijver en NRC-columnist Maxim Februari waren bijvoorbeeld al publieke figuren vóór hun transitie. Jessie Maya (23 jaar, 300.000 abonnees) nam haar kijkers mee in haar hormoonbehandeling en operatie.

De Jager is niet de eerste Nederlandse youtuber die pas achteraf ‘uit de kast’ komt. Alice Olsthoorn (22) en Emma Wagemans (23), ieder met enkele tienduizenden volgers, gingen haar voor. Ook van Holland’s Next Top Model-winnares Loiza Lamers werd het transverleden pas op den duur bekend.

De coming-out roept wel de vraag op in hoeverre een transitie een geheim is dat verteld moet worden. „Ik dacht dat ik het kon afsluiten”, zegt De Jager in de video. „Maar ik heb nu geaccepteerd dat dat nooit helemaal kan.”

„Praten over dit voelt nog steeds fout”, zegt ze woensdagochtend in haar Instagram Story. „Maar dat is oké. Want ik ben vrij.”