Internetprovider

KPN laat merknaam XS4ALL toch voortbestaan

Na protest van klanten en medewerkers heeft KPN besloten om XS4ALL als merknaam te laten voortbestaan. De techniek en organisatie van XS4ALL zal nog wel worden opgenomen binnen KPN, zegt een KPN-woordvoerder tegen persbureau ANP. De dienstverlening aan klanten zal voorlopig niet veranderen.

Vorig jaar besloot telecombedrijf KPN de internetprovider volledig te integreren en de merknaam te laten verdwijnen. Dinsdag maakte KPN echter bekend daarvan af te zien vanwege de ophef onder Nederlandse klanten en medewerkers.

Begin 2019 maakte KPN bekend dat XS4ALL volledig geïntegreerd zou worden, maar de ondernemingsraad van de provider was het daar niet mee eens. Het plan zou duur uitpakken en mogelijk klanten kosten.

De Ondernemingskamer van het Amsterdamse gerechtshof had vorige maand echter bepaald dat KPN XS4ALL wel volledig mag integreren. XS4ALL had beschikking over genoeg informatie, heeft de ondernemingsraad goed zijn werk laten doen en heeft het besluit voldoende gemotiveerd, vond de Ondernemingskamer.

Meer dan vijftigduizend klanten van de internetprovider hebben uit protest een petitie ondertekend tegen het plan. Volgens klanten en medewerkers van XS4ALL onderscheidt de provider zich onder meer door zijn aandacht voor online privacy.

Wassen neus

De actiegroep XS4ALL Moet Blijven, opgericht door klanten, doet het nieuwe plan van KPN af als een wassen neus. „De wijze waarop XS4ALL de komende tijd wordt uitgekleed, is schrijnend”, valt te lezen in een verklaring.

„Er wordt gedaan alsof XS4ALL voorlopig mag blijven. Achter de schermen worden echter tal van zaken al geïntegreerd, wat verdere stappen betekent in het langzame ontmantelingsproces van de afgelopen jaren.”