Boeing-medewerkers hadden tijdens ontwikkeling al kritiek op 737 MAX

Boeing wist Lion Air te overtuigen geen extra training te geven aan piloten om de 737 MAX te kunnen vliegen. Een 737 MAX van Lion Air stortte in 2018 neer in Indonesië.
Productie van een Boeing 737 MAX, het vliegtuig dat sinds maart vorig jaar aan de grond wordt gehouden.
Productie van een Boeing 737 MAX, het vliegtuig dat sinds maart vorig jaar aan de grond wordt gehouden. Foto Ted S. Warren / AP

Tijdens de ontwikkeling van de Boeing 737 MAX hebben Boeing-medewerkers hun zorgen geuit over de veiligheid van het vliegtuig, dat in 2018 en 2019 crashte met dodelijke gevolgen. Hun zorgen blijken uit honderden interne berichten die Boeing in de nacht van donderdag op vrijdag heeft vrijgegeven, melden internationale persbureaus. Al eerder stuurde Boeing de documenten naar de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA.

In de berichten wordt onder meer gesproken over problemen met de simulator en de toezichthouders van de FAA. In april 2017 schrijft een medewerker dat de 737 MAX „is ontworpen door clowns die onder toezicht staan van apen”. Een andere medewerker schrijft begin 2018, acht maanden voor de eerste vliegtuigramp, dat hij zijn familie niet met het toestel zou laten vliegen.

Volgens het Amerikaanse tijdschrift Forbes wisten hooggeplaatsten binnen Boeing te voorkomen dat vliegtuigmaatschappij Lion Air haar piloten extra training zou geven om in de 737 MAX te kunnen vliegen. Lion Air wilde een verplichte simulatietraining voorschrijven, een duur en tijdrovend proces. Boeing vreesde volgens door Forbes geciteerde interne berichten dat meer luchtvaartmaatschappijen zo’n extra training zouden willen. Dat zou de 737 MAX minder aantrekkelijk maken voor de verkoop.

De vliegtuigbouwer overtuigde Lion Air ervan dat simulatietraining niet nodig zou zijn, omdat de besturing van de 737 MAX niet veel verschilde van diens voorganger. Saillant is dat de 737 MAX die in 2018 in Indonesië neerstortte met 189 doden tot gevolg, een toestel was van Lion Air. Deze week adviseerde Boeing piloten alsnog een training te volgen voordat ze weer met het toestel vliegen.

De FAA stelt dat de vrijgegeven berichten geen nieuwe cruciale informatie bevatten, maar noemt de toon en inhoud wel „teleurstellend”. Boeing neemt in een verklaring afstand van de „compleet onacceptabele” uitspraken van zijn medewerkers, tegen wie „passende maatregelen” worden genomen.

Lees ook: Waarom de Boeings neergingen

Aan de grond

Sinds maart vorig jaar staat de Boeing 737 MAX wereldwijd aan de grond na twee rampen met het toestel. Door twee crashes in Indonesië en Ethiopië in 2018 en 2019 kwamen 346 mensen om het leven. In beide gevallen werkte het automatische veiligheidssysteem MCAS niet goed, waardoor de neus van het vliegtuig automatisch omlaag werd gedrukt.

Toenmalig Boeing-topman Dennis Muilenburg gaf eind vorig jaar toe dat de vliegtuigbouwer fouten heeft gemaakt bij de ontwikkeling van de 737 MAX. Het is nog niet bekend wanneer weer mag worden gevlogen met het toestel.

Correctie (10 januari 2020): aanvankelijk stond vermeld dat de vliegtuigrampen met de Boeing 737 MAX plaatsvonden in 2017 en 2018. Dat is verbeterd naar 2018 en 2019.