Chipshol krijgt 19 miljoen euro schadevergoeding van LVNL

Luchtverkeersleiding Nederland heeft in 2003 ten onrechte de bouw van een logistiek complex bij Schiphol gedwarsboomd, oordeelt de rechtbank in Haarlem.
Op het Groenenbergterrein bij Schiphol wilde de projectontwikkelaar een nieuwe stad bouwen.
Op het Groenenbergterrein bij Schiphol wilde de projectontwikkelaar een nieuwe stad bouwen. Foto Robin van Lonkhuijsen

Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) moet ruim 19 miljoen euro betalen aan projectontwikkelaar Chipshol in een slepend conflict over de grond rondom luchthaven Schiphol. Dat heeft de rechtbank in Haarlem woensdag besloten.

Volgens de rechter heeft de instantie die verantwoordelijk is voor de veiligheid van het luchtverkeer in Nederland in 2003 ten onrechte de bouwplannen van Chipshol gedwarsboomd. Dat leidde uiteindelijk tot een bouwverbod, waardoor het bedrijf volgens de rechtbank vertragingsschade leed.

Chipshol stelde dat onjuiste informatie van LVNL over de luchtverkeersveiligheid cruciaal was voor het bouwverbod op het terrein in kwestie, het Groenenbergterrein bij Schiphol waar uiteindelijk niet gebouwd werd. De rechtbank noemt het „niet aannemelijk dat het bouwverbod ook zou zijn opgelegd wanneer die mededelingen achterwege zouden zijn gebleven of zouden zijn genuanceerd”. Luchtverkeersleiding Nederland wil het vonnis eerst inhoudelijk bestuderen voordat het met eventuele vervolgstappen komt, zo laat een woordvoerder van LVNL weten aan NRC.

Lees ook: Chipshol-oprichter Jan Poot wilde altijd zijn gelijk halen.

De schadevergoeding van ruim 19 miljoen euro valt fors lager uit dan de claim van 120 miljoen euro die door Chipshol was ingediend. Het resterende bedrag hoopt de projectontwikkelaar nog te claimen bij Schiphol. Hierover loopt nog een procedure bij het gerechtshof.

Chipshol-oprichter Jan Poot en zijn zoon Peter probeerden jarenlang te bouwen op hun grond bij Schiphol. De familie, die daar sinds 1993 een gebied van 150 hectare in bezit had, wilde er een nieuwe stad doen verrijzen, compleet met kantoren, appartementen, winkels en golfbanen. Schiphol en verschillende overheidsinstanties wilden dat niet en blokkeerden de bouw. Na vele juridische procedures zag de familie af van het bouwplan, waarna Chipshol delen van de grond verkocht.