Relatief weinig doden door vliegtuigrampen in 2019

Gemiddeld vielen de afgelopen tien jaar 484 dodelijke slachtoffers in de civiele luchtvaart. Met 293 doden was 2019 het op twee na veiligste jaar sinds de Tweede Wereldoorlog.
Vorige week stortte een in Nederland gebouwde Fokker-100 neer in Kazachstan. Twaalf passagiers kwamen om.
Vorige week stortte een in Nederland gebouwde Fokker-100 neer in Kazachstan. Twaalf passagiers kwamen om. Foto via EPA

2019 was een jaar met relatief weinig doden in de burgerluchtvaart. Dat meldt persbureau ANP op basis van voorlopige cijfers van Jacdec, dat cijfers verzamelt over vliegveiligheid. Volgens Jacdec zijn dit jaar wereldwijd 293 mensen omgekomen bij ongevallen in de civiele luchtvaart. Daarmee is 2019 het op twee na veiligste jaar in de burgerluchtvaart sinds de Tweede Wereldoorlog.

Het afgelopen decennium kwamen nog jaarlijks gemiddeld 484 mensen om door ongelukken in de commerciële luchtvaart. In 2018 vielen nog bijna twee keer zo veel doden (559) als in 2019. Tussen 2000 en 2009 lag het gemiddelde met 876 dodelijke slachtoffers per jaar nog hoger.

Sinds 1945 vielen alleen in 2013 en 2017 minder doden. 2017 was met veertig dodelijke slachtoffers een jaar met uitzonderlijk weinig dodelijke burgervluchten.

Lees meer over de technische oorzaken van het neerstorten van meerdere Boeings in 2018 en 2019

Ethiopian Airlines

Het dodelijkste ongeluk in 2019 was de crash van een Ethiopische Boeing 737 MAX 8 op 10 maart nabij de Ethiopische hoofdstad Addis Abeba. Die ramp kostte aan 157 mensen het leven, meer dan de helft van het totaal aantal dodelijke slachtoffers dit jaar.

Vorige week kwamen twaalf mensen om bij een ongeluk met een Fokker-100 in Kazachstan. Omdat Fokker een Nederlands bedrijf is, stuurde de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) twee onderzoekers naar het Centraal-Aziatische land om te helpen met het onderzoek naar het ongeval.

Jacdec registreert en analyseert ernstige incidenten in de civiele luchtvaart. Het luchtvaartveiligheidskantoor houdt alle ongelukken bij met vliegtuigen die zwaarder zijn dan 5,7 ton of meer dan negentien zitplaatsen hebben.

Correctie (30 december 2019): Bij een eerdere versie van dit artikel stond een foto van een neergestort vliegtuig in Oekraïne, terwijl het bijschrift ging over de ramp in Kazachstan. In deze versie is de juiste foto toegevoegd.