Analyse

Het jaar van de waarheid voor Sligro

Deze rubriek belicht iedere maandag ontwikkelingen op de beurs. Deze keer: Sligro.

Het zou een jaar worden van mouwen opstropen en weer aanvallen. Na een roerig 2018 waarin groothandelaar en distributeur Sligro supermarktketen Emté van de hand deed, de eerste nieuwe locatie opende in België, de strategische samenwerking met Heineken op poten zette en tweehonderd banen schrapte op zijn hoofdkantoor in Veghel, stond 2019 weer volledig in het teken van de dagelijkse operatie en handel. Bestuursvoorzitter Koen Slippens blikte in het jaarverslag van 2018 vooruit: de komende twaalf maanden zouden draaien om het motto back to business.

Nu de balans kan worden opgemaakt, blijkt dat geen onverdeeld succes. Het familiebedrijf kijkt terug op een rommelig jaar, zegt analist Robert Jan Vos van ABN Amro. „Een jaar waarin Sligro een hoop ballen tegelijk in de lucht moest houden.” Daarmee doelt hij wat betreft Nederland vooral op de integratie met Heineken, die de belofte nog niet heeft ingelost. Eind 2017 nam Sligro de horecabestellingen over van de bierbrouwer. Het doel: horecaklanten voortaan bedienen met slechts één enkele factuur en levering. Dat loopt vooralsnog moeizaam, deels door het afstoten van Heinekens wijnleverancier en tegenvallende bestellingen.

Vos: „De integratie met Heineken is een enorm project. Daarbij heeft Sligro direct zijn netwerk van distributiecentra tegen het licht gehouden, wat veel voeten in de aarde heeft gehad. Samen met de moeizame uitrol in België, de integratie van een nieuw IT-systeem en de plotselinge overname van de Amsterdamse groothandel De Kweker kun je spreken van een perfect storm.” Die overname van De Kweker was volgens hem desondanks een buitenkansje voor Sligro om eindelijk een sterkere positie te verkrijgen in de hoofdstad, maar vergde nogal wat tijd van het ondernemende management in Veghel.

De nodige afleiding

En zo was er in 2019 bij de familie Slippens dus toch de nodige afleiding bij de dagelijkse operatie. Sligro maakte afgelopen donderdag de omzetcijfers bekend, en daaruit bleken de gevolgen. Los van overnames kromp de omzet met 0,9 procent. Ook de groei in België viel behoorlijk tegen. Dat laatste is deels te wijten aan onderschatting, vertelt de Vlaamse ING-analist Hans D’Haese vanuit Brussel. „In België is de foodservicemarkt ontgoochelend gebleken met min 3 tot min 4 procent. Sligro heeft daaronder geleden. En ik vrees dat ze het verkrijgen van vergunningen in België onderschat hebben. Nieuwe locaties openen stuit op veel plekken op weerstand van lokale concurrenten en dat kost dan meer tijd.”

Het gevolg voor de beurskoers laat zich raden. Al halverwege het jaar bleek de winst van Sligro fors minder. Ook kon het Veghelse bedrijf niet profiteren van de warme zomer, die toch bij menig horecaondernemer voor rinkelende kassa’s zorgde. En dus kantelde het sentiment bij beleggers. Vos: „Terwijl de Nederlandse beurzen een topjaar beleefden, gold dat niet voor beleggers die alles op Sligro hadden gezet. Al zit het gros van de aandeelhouders bij Sligro voor langere tijd in het bedrijf.”

Kansen voor de belegger

Vooruitkijken dan maar. Want hoewel 2019 bepaald geen topjaar is gebleken, is er onmiskenbaar geïnvesteerd in de toekomst. En dat biedt kansen voor de belegger, zeggen beide analisten. Zij wijzen daarbij vooral op het tweede deel van dit nieuwe jaar. D’Haese: „De komende twee kwartalen zullen door de Heineken-integratie nog moeilijk zijn, maar daarna wordt het beter. Beleggers kunnen daarop anticiperen.” Daar sluit Vos zich bij aan. „Sligro heeft hopelijk het ergste achter de rug. Maar daarmee is 2020 toch wel het jaar van de waarheid.”