Recensie

Recensie Muziek

Vijf minuten volmaaktheid zijn genoeg om dagen van na te gloeien

Bachs Weihnachtsoratorium is en blijft populair rond Kerst. Op de uitvoering waarmee het Nederlands Kamerkoor, de Akademie für Alte Musik en dirigent Peter Dijkstra rondtoeren valt zo goed als niks af te dingen: die is tweeënhalf uur vol aanstekelijke feestelijkheid en vertroostende verstilling.

Het Nederlands Kamerkoor, woensdagavond in het Concertgebouw. Foto Melle Meivogel
Het Nederlands Kamerkoor, woensdagavond in het Concertgebouw. Foto Melle Meivogel

Wat zou Kerst zijn zonder het Weihnachtsoratorium? Na de Matthäus- en Johannes-Passion heeft Nederland ook Bachs kerstoratorium stevig omarmd – met vele simultane uitvoeringen als jaarlijks gevolg. Jos van Veldhoven springt in Rotterdam deze week boven zijn minimalistisch-authentieke wortels uit en leidt een 110-koppig amateurkoor, maar ook Christoph Prégardien, Gijs Leenaars en Ton Koopman waren of zijn met hun visies te beluisteren.

Peter Dijkstra, chef-dirigent van het Nederlands Kamerkoor, maakte vier jaar geleden diepe indruk met zijn cd-opname van het werk.

Met het Kamerkoor en de Akademie für Alte Musik uit Berlijn toert hij deze week opnieuw rond met het volledige Weihnachtsoratorium: zes cantates voor, oorspronkelijk, Kerst tot en met Driekoningen. De meeste uitvoeringen zijn in kerken, maar aan de verinnerlijkte tederheid van de uitvoering deed woensdag ook de wereldlijke pracht van het Amsterdamse Concertgebouw niets af.

Dijkstra, als zoon van jongenskoordirigent Bouwe Dijkstra (1945-2017) vanaf zijn prilste jeugd met muziek gevoed, is een eredivisie-koordirigent die ook zang en orkestdirectie studeerde. Bio-trivia zou je denken, maar het is wel degelijk dit profiel dat leidt tot gedroomde resultaten. Het eenentwintig-koppige koor zingt de volle tweeënhalf uur energiek en beweeglijk, maar minstens zo illustratief is een dansante aria als Bereite dich, Zion: die klinkt bij Dijkstra in een volstrekt natuurlijk (relatief snel) tempo dat optimaal lekker zingt, waarbij de dynamiek van het orkest als een maatpak om de glooiingen van de zanglijn valt. Vijf minuten volmaaktheid – voldoende om dagenlang van na te gloeien. Wat overigens niet nodig blijkt, want met Schlafe, mein Liebster, wonderschoon gezongen door countertenor Maarten Engeltjes, passeert dan alweer een volgend hoogtepunt van vertroostende intimiteit en schoonheid.

Bij Engeltjes, de fraaie jonge bas-bariton Matthias Winckhler en de stralende sopraan van Hannah Morrison steekt tenor Topi Lehtipuu bleekjes af. De Akademie für Alte Musik excelleert op vele fronten, de gretig dansante paukenist Paul Bramböck voorop.

All I want for Christmas is Bach was de gedachte die restte.

Correctie (20 december 2019): In een eerdere versie van dit artikel stond dat het Weihnachtsoratorium onder meer te horen is in een uitvoering onder leiding van Philippe Herreweghe. De tournee van het Collegium Vocale Gent wordt echter geleid door Christoph Prégardien. Dat is hierboven aangepast.