’OMNICHannel weersvoorziening’

Talpa koopt Weer.nl van MeteoGroup

Mediabedrijf Talpa heeft weerberichtensite Weer.nl over genomen van MeteoGroup. De aankoop is een volgende stap in de strategie van John de Mol om zo veel mogelijk in het leven van de mediagebruiker door te dringen. Met de overname is een onbekend bedrag gemoeid. Donderdag werd het presentatieteam gepresenteerd.

Talpa – eigenaar van o.a. SBS6, Net 5, Veronica, diverse radiostations en nieuwsdienst ANP – wil met Weer.nl een ‘omnichannel’ weerplatform beginnen. Volgens Dennis Wilt, die voor Talpa het weerplatform opzet met collega-meteoroloog Amara Onwuka, betekent dit dat diensten van Weer.nl „op alle platformen” te zien en te horen zijn in „onderlinge samenhang”. De uitzendingen van Weer.nl zijn vanaf 1 januari te zien op SBS6, na Hart van Nederland. Wilt, Onwuka en Laura van der Blij presenteren. Volgens Wilt heeft Talpa de technologie in huis gehaald die ook op het Amerikaanse The Weather Channel gebruikt wordt voor grafische effecten in de studio. „Maar het is niet om er een flitsende show van te maken. Het gaat om de inhoud.”

Wilt was jaren weerman bij RTL, eerder werkte hij bij MeteoGroup. Hij noemt Weer.nl „een platform dat we goed moeten afstoffen”. De site had volgens hem binnen MeteoGroup geen prioriteit, omdat het bedrijf vooral aan zakelijk dienstverlening doet. „De url [de domeinnaam weer.nl] is natuurlijk geweldig om te hebben.” Het Nederlandse MeteoGroup is uitgegroeid tot internationale aanbieder van weerdata en bedient onder meer BBC, maar ook de RTL-zenders. RTL bezit zelf Buienradar, de populairste onlineweerdienst van Nederland. (NRC)