Recensie

Recensie Muziek

Valse pretenties zijn George Baker nog vreemd

Noem het gerust een guilty pleasure: ‘Little Green Bag’ en ‘Paloma Blanca’ van de oer-Hollandse George Baker Selection behoren tot de grootste wapenfeiten die de Nederpop internationaal heeft opgeleverd. Quentin Tarantino hielp een beetje mee om Hans Bouwens, bekend als George Baker, zijn tijdloze reputatie te bezorgen. 3 Chords And The Devil is Bouwens’ lang niet slechte versie van een countryplaat, gezongen met hetzelfde vette accent en de weelderige galm waarmee hij indertijd (1970) zijn „looking upstairs – looking behind” de Amerikaanse hitparade in zong. Valse pretenties zijn George Baker nog steeds vreemd: zo laat hij „San Antonio” vrolijk rijmen op „on the radio”. Zijn demonische lach aan het eind van dit lied over een bloederig liefdesconflict is eigenlijk het enige duivelse element, tussen de Elvis-achtige blues van ‘Fool for Loving You’ en de zoete violen die in ‘Twilight’ de pijn van het ouder worden verzachten. Heerlijk fout, of gewoon heerlijk.