Recensie

Recensie Muziek

Loepzuivere samenzang en goed foute hitjes

Je zou ze als verwanten kunnen zien: de twee Nederlandse vocale ensembles Wishful Singing (vijf klassiek geschoolde zangeressen) en Frommermann (zeven klassiek geschoolde zangers).

Op tijd voor Kerst brengt Wishful Singing op het nieuwe album What About Mary? (weerslag van een eerdere theatertour) een ode aan de maagd Maria – een keuze die grenzeloos materiaal biedt. Frommermann nam al eens een kerst-cd op en wijdt zich nu aan „veertien vermakelijke Hollandse hits van toen en nu”.

Om met de parallel te beginnen: beide ensembles zingen op zeer hoog niveau lichte muziek a cappella met puike stemmen. Wishful Singings alle genres omarmende Maria-album loopt van ‘The Sound of Music’ en een swingend ‘Lady Madonna’ tot eigentijdse verrassingen als het door Herman Finkers geschreven, Frans Halsema-achtige lied ‘Zing maar liever niet misschien over Evelien’ of ‘Eno nome de Maria’, uit de (middeleeuwse) Cantigas de Santa Maria.

De vijf zangeressen zijn veelzijdig; in een klassieker als ‘There is no rose’ hoor je hun langjarige klassieke training en in het nummer ‘Mijn string’ – horrorballade van een jonge moeder die nog enige mentale kracht put uit haar rode string – hun gevoel voor humor. Maar de kracht van de strakke, loepzuivere samenzang komt in de klassieke of klassiek geïnspireerde nummers het beste tot uitdrukking.

Dat is anders bij het wat lossere Frommermann. Hun nieuwe cd, NL, biedt een meer dan een eeuw omspannende compilatie Nederlandstalige (kleinkunst-)liedjes, van Louis Davids’ ‘Had je niet die mooie blauwe ogen (dan was ik er nimmer ingevlogen)’ via ‘Ik zou wel eens willen weten’ van Jules de Corte naar Willeke Alberti-kraker ‘Telkens weer’ (1975). En, heel erg knap, eigenlijk mis je alleen bij Ramses Shaffy’s ‘Zonder bagage’ het origineel zozeer dat het waardering van de remake in de weg staat.

De ‘Hollandia Medley’, met goed foute hitjes als ‘Stiekem met je gedanst’ en ‘Sexy als ik dans’, is precies de harmonisch én tekstueel sluw in elkaar geknutselde uitsmijter waarop je hoopt. Om nog vaak in de auto vol schuldig plezier mee te zingen.