De Oost-Duitse producer Shed (René Pawlowitz) maakte elf jaar geleden een album dat techno herdefinieerde, Shedding The Past. Nu is hij terug met een ode aan Oderbruch, de grensstreek met Polen. De pastorale symfonieën wekken het warme gevoel op van een reis door het landschap van je herinnering. Maar wel een waar technobeats soms als grind tegen het carrosserie ratelen (‘B1’, ‘Anfang und Ende’), breakbeats-percussie de opmaat zijn naar euforische rave (‘Menschen und Mauern’), een stompende vierkwartsmaat alludeert naar de Nazi-bezetting (‘Seelower Höhen’) en regendruppels en getsjirp van krekels net zo goed passen in het verrassend tropisch ontwaken van de Oost-Duitse natuur als autogeraas (‘Nacht, Fluss, Grille, Auto...’). Melodie, sentiment, nostalgie, het mag weer in techno, maar Shed heeft onder zijn verschillende aliassen altijd al IDM, breakbeats en oude rave-elementen gebruikt. Oderbruch is een juweel van een album, cinematografisch en gevarieerd in klankkleur en toon.
N.B. Het kan zijn dat elementen ontbreken aan deze printversie.
Recensie Muziek
Cinematografische ode aan een grensstreek
/s3/static.nrc.nl/images/gn4/stripped/data52973291-4f03c3.jpg)
Een versie van
dit artikel
verscheen ook in
NRC Handelsblad
van 12 december 2019
Een versie van
dit artikel
verscheen ook in
nrc.next
van 12 december 2019